میر موسی انیران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کار کاشیکاری محوطه گنبد سلطانیه با بهره گیری از اساتید مجرب و توجه به نکات و ظرافتهای خاصی انجام شده و در این میان شتابزدگی نتیجه نامطلوبی را رقم می زند.
وی یادآوری کرد: کاشیکاری گنبد سلطانیه علاوه بر نقش تزئینی آن، عایق مناسبی برای جلوگیری از نفوذ احتمالی آب در لایه های زیرین آن بوده و با توجه به این شاخص ها فرآیند کار انجام می شود.
انیران افزود: کاشی های انتخاب شده با کاشی های رایج در بازار بسیار متفاوت بوده چرا که باید در برابر سرما مقاومت بالایی داشته باشد در غیر اینصورت موجب ترک خوردگی می شود.
انیران افزود: یک سوم کاشیکاری این بنای تاریخی با اعتبار مقرون به صرفه ای به پایان رسیده و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما ادامه کار در این بخش به سال آیند موکول شد و با اتمام این کار جلوه و شکوه این بنای تاریخی بیش از گذشته در برابر عموم ماندگارتر می شود.
وی بیان کرد: ثبت چهانی یک اثر تاریخی پس از طی مراحل و فرآیند طولانی انجام می گیرد و موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که تمامی کارهای مد نظر در این بخش باید مبتنی بر شاخص های جهانی اعلامی، کار کارشناسی شده ، با مطالعه و دقیق باشد.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطر نشان کرد: سرپیچی از برنامه های یاد شده چه بسا می تواند یک اثر تاریخی با ارزش را از جهانی بودن خارج کند.
به گفته ی، رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، معرفی، تبلیغات و اطلاع رسانی این اثر تاریخی توانسته به جدب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی منجر شود.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 140 هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با هفت هزار و 638 نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.