به گزارش ایرنا، کارشناسان امر معتقدند سه تا 6 سال سن طلایی تشخیص تنبلی چشم در کودکان بشمار می رود و اگر در این سنین مشکل بینایی تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان بوده و در برخی موارد نیز ممکن است علائم ظاهری نداشته باشد که با انجام مداخلات به هنگام امکان برگشت 100 درصدی بینایی وجود دارد.
طرح غربالگری بینایی تنبلی چشم نزدیک به 22 سال است که در کشور اجرا می شود و طبق مطالعات انجام گرفته شیوع بروز این مشکل هنگام شروع این برنامه2 الی پنج درصد بود که شایع ترین علل کم بینایی و نابینایی بود و هم اکنون با سیاست های پیشگیرانه این مهم به حداقل کاهش یافته است.
گل نساء آقا محمدی روز یکشنبه دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا افزود: هزینه غربالگری بینایی تنبلی چشم کودکان در مناطق شهری 20 هزار ریال اخذ می شود و در مناطق روستایی نیز توسط تیم های سیار برای اجرای این برنامه اعزام شده اند.
وی اظهار کرد: همه ساله طرح غربالگری بینایی تنبلی چشم برای سلامت بینایی کودکان سنین 3 تا 6 سال انجام که این برنامه از ابتدای آبان آغاز شده تا اواخرآذر ادامه دارد که هم اکنون در تمامی نقاط شهری و روستایی در حال اجراست.
آقا محمدی افزود: هم اکنون 360 پایگاه غیر دائمی، شامل مهدهای کودک ، پیش دبستانی ها،خانه های بهداشت روستایی و برخی پایگاه های سلامت برای اجرای سنجش بینایی کودکان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس به محض اینکه کودکان تحت غربالگری این طرح قرار می گیرند با توجه به نتایج بدست آمده، سالم و یا مشکل دار به دقت مورد رصد قرار دارند.
معاون امورتوسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در صورت نیاز خدمات توسط اپتومتریست ها و در موارد لازم نیز به متخصصان چشم پزشک ارجاع می شوند تا از شدت بروز نابینایی جلوگیری شود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون اطلاعات پنج هزار کودک در سامانه آن لاین برنامه غربالگری ثبت شده که قابل رویت است و اطلاعات کودکان مراجعه کننده به مراکز تعیین شده ضبط و ثبت رصد نهایی می شود.
آقا محمدی خاطر نشان کرد: به متخصصان امر تاکید شده که کودک سه بار قبل از 6 سالگی سه بار مورد معاینه بینایی کامل قرار گیرند و در این میان با همکاری معاونت اجتماعی بهزیستی استان نیز 168 مهد تحت پوشش این طرح قرار گرفته که مربیان و مدیران نیز اموزش های لازم رابرای اجرای این طرح فرا گرفته اند .
این مسئول افزود: اگر مربیان این آموزش ها را فرا نگرفته باشند، تیم های سیار به مراکز یاد شده مراجعه می کنند و موضوعی که بادی به آن توجه داشت این است که والدین به همراه کودک خود برای غربالگری تنبلی چشم شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته باشند.
به گزارش ایرنا ، سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان غربال شده اند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شده اند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.