امجد باقری روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی (فوق حاد پرندگان) از طریق پرندگان مهاجر و وحشی، پروانه شکار جدید صادر نمی شود و هرگونه شکار پرنده تا روشن شدن وضعیت این بیماری نظر به امکان سرایت آن به انسان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
وی به شکارچیان پرندگان هشدار داد مواظب ابتلا به این بیماری که در کمین آنان است باشند و از عموم مردم نیز خواست در صورت مشاهده پرندگان مهاجر و وحشی تلف شده از تماس با این پرندگان به جد خودداری کرده و بلافاصله مراتب را به صورت حضوری به نزدیکترین واحد محیط زیست و دامپزشکی ها و یا از طریق تماس با تلفن های 3-33541001 و 0939888657 و سامانه 1540 این اداره کل اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.
باقری با بیان اینکه تاکنون موردی از وجود بیماری آنفلوانزای مرغی در بین پرندگان وحشی در زنجان گزارش نشده است، اظهار کرد: محیط زیست زنجان بر مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های پرندگان کنترل دقیق دارد و انتظار دارد شکارچیان به هشدارهای داده شده در خصوص احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی توجه جدی کنند.
وی افزود: با توجه به مهاجرت پرندگان وحشی به زیستگاه های آبی استان زنجان ازجمله سدها و حاشیه رودخانه ها، احتمال آلودگی و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد که بی تفاوتی شکارچیان به این موضوع ممکن است عواقب تلخ و خطرناکی برایشان داشته باشد.
باقری تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر از سیبری به سمت مناطق معتدل ازجمله ایران، به شکارچیان پرندگان مهاجر و وحشی اعم از آبزی و کنار آبزی هشدار داده و آنان خواسته می شود برای سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه تا اطلاع ثانوی از شکار پرندگان پرهیز کنند.
وی ادامه داد: بیماری خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، کلیه پرندگان حتی مرغ و خروس های محلی را نیز مورد تهدید قرار می دهد و لازم است صاحبان مرغداری ها و اماکن دام و طیور نسبت به رعایت موارد بهداشتی محل نگهداری به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری توجه بهتر و بیشتری داشته باشند.
باقری یادآور شد: پارسال در اغلب استان های ایران بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شد و تلفات زیادی نیز داشت ولی در استان زنجان با توجه به اقدامات پیشگیرانه موثر توسط سازمانهای مرتبط ازجمله محیط زیست و دامپزشکی و همراهی عموم مردم به ویژه دارندگان دام و طیور، فقط در یکی از روستاهای آن چند قطعه مرغ به خاطر ابتلا به این بیماری مشاهده و بلافاصله معدوم شدند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: همه ساله به خاطر ترس از ابتلا به این بیماری به شکارچیان اخطارهای لازم داده می شود و در زمان حاضر نیز هرگونه شکار پرندگان ممنوع است و در صورت مشاهده، برابر قانون و مقررات با خاطیان برخورد خواهد شد.
علی قره چه لو افزود: آنفلوانزا فوق حاد طیور بیماری ویروسی پرندگان است و پرندگان وحشی آبزی و کنارآبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا شوند ویروس را با خود جابجا کنند و مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ، حساس به این بیماری هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان زنجان با داشتن رودخانه های دائمی، فصلی و سدهای طبیعی و مصنوعی هر سال به صورت موقت میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است بنابراین تمام سدها و آبگیرهایی که احتمال وجود پرندگان مهاجر در آنها می رود مورد پایش مداوم قرار می گیرد که در صورت مشاهده پرندگان تلف شده نیز بلافاصله موضوع به اداره دامپزشکی جهت انجام اقدامات لازم، گزارش می شود.
به گزارش ایرنا، آنفلوانزا مرغی یکی از بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و عامل این بیماری ویروسی می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را آلوده و بیمار کند.
ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها فقط پرندگان را مبتلا می کنند و برخی نیز علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان ها هم می شوند به این دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته شده و مبارزه با آن در دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است.
تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده، راه های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان است.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.