شهرام طهماسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مهمترین اهداف سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه کشور توسعه متوازن و پایدار است و این توسعه در چارچوب یک حرکت پرشتاب و جهادی محقق می شود.
وی یادآورشد: شاید در مراحل ابتدایی رشد و پیشرفت عنصر بهره وری نمود چندانی نداشته باشد، اما در مراحل بعدی به ویژه در صورت مواجهه با کمبود منابع این متغیر جزء ملزومات و ضرورت ها خواهد بود.
طهماسبی اظهار کرد: در این مرحله هدف دولت ها بالا بردن استانداردهای زندگی و افزایش سطح رفاه اجتماعی محسوب می شود که لازمه این امر نیز افزایش کیفیت محصولات و خدمات همراه با کاهش قیمت است و این یعنی بهره وری.
رئیس سازمان مدیریتی و برنامه استان زنجان گفت: بهره وری کار هوشمندانه با کمترین انرژی، هزینه و نهاده و بیشترین و کیفی ترین خروجی ها را دریافت کردن به شمار می آید.
وی هدف بهره وری را به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، سرمایه، مواد خام تولیدی، زمان و انرژی به شیوه ای علمی همراه با کاهش هزینه های تولید اعلام و خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که بهره وری یک تفکر و نگرشی فرهنگی است که در آن، انسان، فعالیت های خود را هوشمندانه و خردمندانه انجام می دهد تا بهترین نتیجه را در جهت دست یابی به اهداف مادی و معنوی به دست آورد.
طهماسبی با بیان اینکه بهره وری راضی نشدن به وضع موجود و بهبود مستمر است، ادامه داد: در صورتی که کمی دقیق تر به کارهایی که انجام می دهیم، نگاه کنیم، گاهی بهتر است برخی کارهای غیر اثربخش را تعطیل کنیم و این همان بهره وری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نه فقط در بخش دولتی، حتی در بخش خصوصی هم به بهره وری توجه لازم صورت نمی پذیرد و علت اصلی آن هم فراگیر نشدن تفکر بهره وری و غالب نشدن دیدگاه و نگرش بهره وری بر تصمیمات و اقدامات است.
وی تاکید کرد: به لحاظ اهمیت بحث بهره وری این موضوع در بخش های مختلفی از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و بناست یک سوم از رشد اقتصادی کشور طی برنامه ششم از طریق بهره وری تامین شود.
طهماسبی با بیان اینکه برای پیاده سازی اهداف بهره وری در استان با موانعی مواجهیم که حرکت در این مسیر را کند می کند، اضافه کرد: از جمله موانع بهره وری در استان می توان به نبود کارایی لازم در قوانین و مقررات برای پشتیبانی عملی از بازار کار برخوردار اشاره کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نبود ارتباط منطقی بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار، فقدان انطباق لازم بین شغل و مهارت نیروی کار و نبود ارتباط لازم بین میزان دستمزدها و سطح بهره وری از دیگر موانع پیش روی بهره وری است.
وی ابراز کرد: پایین بودن انگیزه نیروی کار برای کار بیشتر و مفیدتر، پایین بودن خلاقیت و نوآوری در کار، در سطح متناسب نبودن دانش تخصصی مدیران، نبود الگوی علمی برای انتخاب مدیران و ارزیابی اقدامات آنان و فقدان رابطه درست تخصیص بهینه منابع، محدودیت منابع و ضرورت استفاده بهینه از آنها از دیگر موانع پیش روی بهره وری محسوب می شود.
طهماسبی افزود: پایین بودن توان رقابتی بنگاه های اقتصادی، وجود انبوهی از انحصارات در بخش های مختلف، وجود تعداد زیاد طرح های عمرانی نیمه تمام و طولانی شدن دوره اجرای آن ها و در نتیجه نبود امکان خدمات رسانی موثر و به موقع به مردم از دیگر موانع پیش روی بهره وری در این استان است.
رئس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: باید اذعان کرد که بیشتر این موانع ناشی از متناسب نبودن قوانین و مقررات با وضعیت موجود و فاصله بین قانون گذاری با اجراست و همین ناهماهنگی مسیر حرکت توسعه کشور را ناهموار کرده است.
وی اظهار کرد: باید به این موضوع تلقی نادرست برخی مجریان قانون و امکان تفسیرپذیری برخی دیگر از قوانین را هم اضافه کرد.
طهماسبی یادآورشد: چنانچه مقررات زدایی و متناسب سازی قوانین به درستی انجام گیرد و از سوی دیگر نیز مجریان قانون با تغییر باورهای خود به سمت رفع مشکل و اصلاح امور اقدام کنند، بسیاری از موانع پیش گفته رفع خواهد شد.
در برنامه ششم توسعه افزایش رشد اقتصادی هشت درصدی پیش بینی شده است که بناست 2.5 درصد آن از محل بهبود بهره وری و 5.5 درصد مابقی از محل افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی محقق شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.