به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی شامگاه دوشنبه در حاشیه آیین افتتاحیه نخستین جشنواره روستا استان زنجان در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته 160 هزار شغل در مناطق روستایی کشور ایجاد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه موظف هستیم تا معدل اشتغال پایدار روستایی، 384 هزار شغل در سال باشد، اظهار کرد: امسال ایجاد 280 تا 300 هزار شغل در دستور کار است، بنابراین باید تلاش کنیم در سال های بعد این میزان به بالای 400 هزار شغل در سال برسد تا به میزان معدل تعیین شده در برنامه ششم برسیم.
رضوی تصریح کرد: اگر متوسط سرانه ایجاد هر شغل را 400 میلیون ریال حساب کنیم، بنابراین سالانه نزدیک 150 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی نیاز داریم که باید مجلس شورای اسلامی به این مساله توجه کند.
وی گفت: مجلس شورای اسلامی مرداد امسال لایحه یک و نیم میلیارد دلاری جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی را تصویب کرد که به تایید شورای نگهبان هم رسید و رئیس جمهوری نیز 19 شهریور آن را برای اجرا ابلاغ کرد.
رضوی افزود: تدوین آیین نامه این قانون نیز امروز به اتمام رسیده و چهارشنبه هفته جاری یا نهایت یکشنبه هفته آینده به دولت ارائه می شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: به همین نسبت اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، بانک های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق های کارآفرینی امید و کشاورزی هم باید در ایجاد اشتغال در مناطق روستایی مشارکت کنند که در این صورت رقم اعتبار برای ایجاد اشتغال روستایی 2 برابر می شود.
وی افزود: علاوه بر این موارد، از اسفند سال گذشته با همراهی و هماهنگی بنیاد مستضعفان، 14 هزار میلیارد ریال وام با کارمزد هشت درصد به روستاییان در حال واگذاری است.
رضوی با بیان اینکه ایجاد ناحیه های صنعتی، احداث یک مجتمع فرهنگی، ورزشی ، درمانی و خدماتی در هر دهستان، در دستور کار دولت است، اظهار کرد: با توسعه مدارس در روستاها و نیز ایجاد سرویس های رفت و آمد رایگان برای دانش آموزان روستایی، سعی در ارتقا کیفیت و تحقق عدالت آموزشی داریم تا دانشگاه های دولتی را که امروز به طور عمده شهرنشینان پر کرده اند، روستانشینان پر کنند.

** ظرفیت های گردشگری روستایی کشور نیاز به معرفی دارد
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: اگر ظرفیت های موجود گردشگری در روستاها، خوب معرفی شوند، هم برای روستاها و هم برای کشور درآمد قابل توجه ایجاد می کند.
رضوی با بیان اینکه در زمان حاضر درآمد حاصل از گردشگری در کشوری مثل فرانسه از درآمد فروش نفت در ایران زیاد است، خاطرنشان کرد: نسبت مکان های تاریخی و مناظر طبیعی که روستاهای کشور از آنها برخوردارند، از شهرها بیشتر است به طوری که در بسیار ی از روستاهای کشور مکان های تاریخی با قدمت بالای هفت هزار سال داریم.
وی به لزوم توجه به صنایع دستی و آموزش آن تاکید کرد و افزود: در دنیا کشورهای ایران، هند و چین سه کشور بزرگ تولید کننده صنایع دستی هستند، اما در این مورد در موضوعاتی همچون نحوه تولید، بسته بندی و نحو بازار یابی عقب هستیم که با هماهنگی هایی که با سازمان های مرتبط داریم تلاش می کنیم تا با نبود بازار عرضه صنایع دستی روبرو نشویم.
رضوی به وجود معادن مختلف در استان زنجان اشاره کرد و گفت: سنگ های زینتی و قیمتی می تواند به عنوان یکی از صنایع زودبازده و خوب بازده در این استان مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: زنجان در حوزه برنامه های مربوط به توسعه روستایی خیلی خوب کار کرده و البته این روند نیازمند شتاب، آموزش و هماهنگی بیشتر است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد با پی گیری برنامه ها در حوزه توسعه روستایی شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به مناطق روستایی شویم.
رضوی گفت: متاسفانه در یک مقطعی در کشور مساله روستاها و عشایر مورد غفلت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امروز این موضوع که روستا مرکز تولید و روستاییان و عشایر تولیده کننده هستند مورد توجه جدی قرار گرفته است، افزود: یک زمانی وقتی بحث از تولید و تولید کننده می شد همه سراغ صنعت کار و معدن کار می رفتند.
رضوی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید کاری را در حوزه توسعه روستایی کرد که در تاریخ حکمرانی در ایران نبود و آن کار ارائه لایحه دو فوریتی اشتغال روستاییان و عشایر با رهنمود رهبر معظم انقلاب به مجلس شورای اسلامی است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.