به گزارش ایرنا، علی ‌اصغر مونسان عصر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از گنید سلطانیه استان زنجان در جلسه ای پیرامون بررسی مسائل شهر تاریخی سلطانیه به مزیت های مهم و جدی گردشگری برای تامین درآمد برای کشور اشاره کرد و افزود: هر گردشگر خارجی معادل یکهزار و 200 دلار یعنی به اندازه ارزش 30 بشکه نفت، درآمد عاید کشور می کند.
وی با بیان اینکه 70 هزار شغل در بخش صنایع دستی و نیز 70 هزار شغل در حوزه گردشگری کشور وجود دارد، اظهار کرد: به ازای هر شغل در صنایع دستی نیازمند 500 میلیون ریال اعتبار هستیم در حالی ایجاد یک شغل در بخش های همچون صنعت و نفت، از پنج هزار تا 10 هزار میلیارد ریال هرینه لازم دارد.
مونسان آثار تاریخی و میراث فرهنگی را از مهترین داشته های کشور بر شمرد وگفت: امیدوارم به نقطه ای برسیم که سازمان میراث فرهنگی، کار حفاظت انجام ندهد بلکه خود مردم با تمام وجوشان از این داشته ها مراقبت کنند.
وی به احداث هتل در مناطق گردشگری از جمله در سلطانیه اشاره کرد و گفت: ما هر چقدر هتل شیک در کشور بسازیم، قابلیت و توان رقابت با کشورهای پیرامون خود را نداریم بنایراین میدانی که می خواهیم در آن بازی کنیم نباید میدانی باشد که در آن فاصله ما با رقبا زیاد باشد.
مونسان افزود: خوشبختانه گردشگرانی که به ایران سفر می کنند اغلب توریست های فرهنگی هستند، و عمده آنان هم از کشورهای اروپایی به ایران می آیند و به اندازه کافی هم هتل های شیک دیده اند و دنبال فضاهای اقامتی تاریخی و سنتی هستند.
وی به تبدیل برخی خانه ها از سوی شهروندان به اقامت سراهای استاندارد برای استقرارگردشگران در شهر یزد اشاره کرد و افزود: گردشگران از اقامت در چنین فضاهایی لذت می برند و مالک خانه نیز از این رهگذر صاحب کسب و کاری می شود.
رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه هر منطقه ای مزیت های خاص خود را دارد، تاکید کرد: ایجاد اقامت های سراها سنتی با مشارکت و کمک مردم باید در دستور کار باشد و در این خصوص از طریق صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی نیز به متقاضیان پرداخت می شود.
استاندار زنجان نیزدر این جلسه بر حفظ هویت معماری در شهر سلطانیه با محوریت گنبد سلطانیه تاکید کرد و گفت: ساختمان جدید در حال احداث فرمانداری این شهرستان ، نمونه ای از اینگونه معماری است.
اسدالله درویش امیری به عدم وجود مراکز ارائه کننده خدمات به گردشگران در سلطانیه اشاره کرد و افزود: انتظار این نیست که سازمان میراث فرهنگی در این باره کاری انجام دهد بلکه لازم است برای استقرار بخش خصوصی طرح داشته باشد که از جمله می توان به ایجاد مراکز عرضه صنایع دستی با بهره گیری از سازه های سبک در حداقل زمان اشار ه کرد.
وی به موضوع حرائم و عرصه های میراثی موجود در شهر سلطانیه اشاره کرد و گفت: به حل مسائل ناشی از این مسأله در شهر سلطانیه باید سرعت بخشیده شود چرا که کار مردم این شهر به واسطه برخی مسائل این حریم ها و عرصه ها، قفل شده است.
شهردار سلطانیه نیز در این جلسه با بیان اینکه سالانه بین 70 تا 95 هزار نفر گردشگر به این شهر سفر می کنند، گفت: با این حجم مسافرت گردشگران، متاسفانه زیر ساخت های گردشگری در سلطانیه بسیار ضعیف است و این امر مدت اقامت گردشگران در آن را خیلی کوتاه کرده است.
محمود کلانتری افزود: ایجاد سوئیت های اقامتی و احداث هتل با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر سلطانیه جزو طرح های در دستور کار برای فراهم کردن زمینه اقامت گردشگران در این شهر است.
وی احداث موزه ویژه پایگاه میراث جهانی سلطانیه برای نگهداری از اشیا و آثار کشف شده در محدود این بنای تاریخی و احداث بازارچه صنایع دستی را نیز جزو اولویت های مهم برای شهر سلطانیه بر شمرد و گفت : قرار بود از محل اعتبارات سال جاری، مبلغی برای این امور اختصاص داده شود ولی متاسفانه تا کنون محقق نشده است.
کلانتری به وجود عرصه های متعدد تاریخی در شهر سلطانیه اشاره کرد و افزود: مغایرت بین مالکیت شهروندان و عرصه های تاریخی از جمله مسائل مهمی است که حل آن نیازمند مساعدت مسئولان است.
وی گفت: 243 هکتار پیرامون شهر سلطانیه ، عرصه میراث فرهنگی است که از این میزان، 75 هکتار در دل محدوده قانونی شهر قرار گرفته است.
شهردار سلطانیه خاطر نشان کرد: ممنوعیت ساخت و ساز در عرصه های میراثی تا اندازه ای قابل قبول است ولی در سه مدخل وروردی شهر به دلیل عبور جاده از دل عرصه میراثی و عدم ساخت و ساز پیرامون آن، باعث شده تا منظره ناخوشایندی در ورودی های شهر حاکم شود.
وی افزود:اگر تمهیداتی انجام شود تا با سازه های سبک در پیرامون ورودوی های شهر سلطانیه ساخت و ساز هایی انجام شود بخشی از مسائل جاری در این شهر تا اندازه ای حل می شود.
گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.
شهر سلطانیه هفت هزار و 400 نفر جمعیت دارد.
8068/7312
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.