به گزارش ایرنا، اسدالله درویش امیری شامگاه چهارشنبه در مراسم آغاز به کار دوازدهمین جشنواره ملی آش ایرانی افزود: جشنواره آش از صنایع فرهنگی زنجان و در نشاط آفرینی و رونق اقتصادی تاثیرگذار است.
وی یادآورشد: صنایع غذایی و فرهنگی بیشترین سهم را در هویت هر کشوری ایفا می کنند و بهره گیری استان ها از این فرصت، موجب توسعه مشاغل و رونق اقتصادی می شود.
درویش امیری اظهار کرد: ملت ایران با داشتن تمدن کهن و تاریخ پر افتخار، در بسیاری از زمینه ها از جمله سنت های ریشه دار فرهنگی، تنوع غذایی و آثار فرهنگی و تاریخی در جهان سرآمد محسوب می شود.
استاندار زنجان گفت: با برخورداری از این ویژگی های فراوان، جشنواره های متعددی می تواند در کشور برگزار شود که جشنواره آش یکی از آنان محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: زنجان نمونه ای از سنت های کهن، آداب و رسوم مختلف و غذاهای متنوع ایرانی را در مجموعه ای به نام جشنواره آش گرد هم جمع کرده است.
درویش امیری ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای آشنایی مردم با سنت های مختلف ایرانی و نمایش تنوع فرهنگی اقوام این مرز و بوم ایجاد کرده است.
استاندار زنجان گفت: این جشنواره نشان از وفاق ملی و روحیه همدلی و صمیمیت است و موجب می شود تمام اقوام ایرانی در کنار همدیگر همدلی خود را به نمایش بگذارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در این مراسم، جشنواره آش ایرانی را قدیمی ترین جشنواره غذایی کشور برشمرد و از با شکوه تر و موثرتر برگزار شدن هر ساله آن نسبت به نسبت سال گذشته اشاره کرد.
یحیی رحمتی با بیان اینکه روزانه بناست برای 45 هزار نفر در این جشنواره آش پخت و سرو شود، از بازدید روزانه 120 هزار نفر از آن خبر داد.
وی افزود: برای نخستین بار، امسال برای جابجایی گردشگران، قطار گردشگری از مبداء تهران راه اندازی شده و علاقه مندان می توانند برای حضور در این جشنواره با همین قطار به زنجان سفر کنند.
رحمتی به حضور 31 استان در بخش صنایع دستی این جشنواره اشاره کرد و یادآورشد: از دل همین جشنواره، جشنواره دیگری به نام غذاهای کشورهای اکو - جاده ابریشم تولد یافت که هر ساله 14 کشور در آن حضور می یابند.
در پایان این مراسم از سند ثبت مهارت پخت آش ترش زنجانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس رونمایی شد.
آش ترش زنجانی به شیوه منحصر به فردی پخت و در آن از هویج، زردآلو، گردو، فندق، سنجد، آلو، نخود، لوبیا، سبزی آشی و انواع ادویه ها استفاده می شود.
جشنواره ملی آش ایرانی از هشتم تا 12 شهریور در مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ زنجان برپاست.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.