به گزارش ایرنا، پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی، مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی، فعالیت چاه های غیرمجاز در محدوده چاه های آب و فاضلاب روستایی، انشعاب های غیرمجاز و رعایت نکردن الگوی مصرف توسط مشترکان مهمترین علت های کمبود آب آشامیدنی به شمار می رود.
نیمه دوم مرداد امسال آبرسانی سیار به هفت روستا توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان می شد که با سپری شدن 2 ماه از تابستان جاری مشکل آب آشامیدنی در روستاهای استان زنجان شدت گرفت و این تعداد روستا به 52 مورد افزایش یافت.

** سالانه 77 سانتی متر از سطح آب های زیرزمینی استان زنجان پایین می رود
مدیرعامل آب منطقه ای زنجان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: سالانه حدود 464 میلیون مترمکعب از چاه های آب این استان اضافه برداشت می شود که 152 میلیون مترمکعب مربوط به چاه های مجاز و 312 میلیون مترمکعب مربوط به چاه های غیرمجاز است.
یوسف رضاپور گفته بود: با این میزان مصرف به طور متوسط سطح آب های زیرزمینی در این استان سالانه 77 سانتی متر پایین می رود.

** کاهش بیش از 24 درصدی بارندگی ها در استان زنجان
کارشناس اداره کل هواشناسی استان زنجان نیز روز گذشته/ شنبه/ با اشاره به میانگین بارش های این استان از اول سال زراعی جاری (یک مهر 95 تا 31 مرداد امسال) افزود: میانگین بارش ها طی مدت یاد شده 246.7 میلیمتر در این استان گزارش شد که این میزان نسبت به میانگین بلندت مدت 22.3 و نسبت به سال گذشته 24.1 درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته حسین سلطانی، طارم با حدود 39.2 درصد و خرمدره با 8.2 درصد کمترین و بیشترین بارندگی ها نسبت به میانگین بلندمدت را ثبت کرده است.
وی گفته بود: میانگین بارش شهر زنجان نیز طی مدت یاد شده 32 درصد کاهش داشته و در مجموع می توان گفت، این استان 22.3 درصد کاهش بارندگی دارد.

** آبرسانی به 52 روستای استان زنجان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: درحال حاضر 173 روستای این استان به علت کمبود آب آشامیدنی و فرسودگی تاسیسات با بحران آب آشامیدنی روبرو هستند که از این تعداد به 52 روستا آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.
رضا کابلی می گوید: شهرستان زنجان با 45 روستا، خرمدره و سلطانیه با چهار روستا را بیشترین و کمترین مناطق دارای بحران آب آشامیدنی در استان زنجان اعلام کرد.
به گفته وی، بیش از 30 روستا نیز در شهرستان های طارم، خدابنده و ماهنشان با بحران آب مواجه هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، هم اکنون آبرسانی سیار در 18 روستای شهرستان زنجان، 15 روستای خدابنده، 10 روستای ماهنشان، چهار روستای ابهر، سه روستای خرمدره و 2 روستا در سلطانیه انجام می شود.
کابلی تاکید می کند: ابرسانی به این روستاها از تیر امسال آغاز و تا آغاز بارندگی های پاییزی (اوایل) آبان امسال ادامه دارد.
وی می گوید: برخی روستاها چند ساعت جیره بندی آب آشامیدنی دارند، آبرسانی برای تعداد دیگری با تانکر انجام می شود به طوری که سرانه آبرسانی برای هر نفر روزانه 20 تا 30 لیتر است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهند: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.