با تلاش مدیران وقت استان در سفر استانی هیات دولت نهم به استان زنجان در اردیبهشت سال 85، موضوع به تصویب هیات وزیران رسید و وزارت نفت موظف شد نسبت به مطالعه طرح، اقدام و با مشارکت بخش خصوصی یک واحد پتروشیمی در مناسب ترین نقطه این استان احداث شود.
پس از یک سال عملیات اجرایی پتروشیمی اوره و آمونیاک زنجان با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در شهرستان ایجرود آغاز شد.
با مشارکت بیش از 500 میلیارد ریالی نزدیک 96 هزار نفر از شهروندان زنجان برای احداث واحد اوره و آمونیاک پتروشیمی با ظرفیت 687 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 80 هزار تن اوره، جریان احداث این واحد صنعتی صورت جدی تری به خود گرفت.
10 سال از این جریان سپری می شود و هنوز مردم چشم انتظار خبرهای خوب از شرکتی هستند که بخشی از ثروت خود را در آن سرمایه گذاری کرده اند، اما مشکلاتی که هیات مدیره نخست با آن مواجه شد، کمبود منابع مالی، نبود پیش بینی درست از محل تامین اعتبار مورد نیاز یک واحد صنعتی 20 هزار میلیارد ریالی و فقدان مدیریت صحیح هزینه ها، موجب شد تا هیات مدیره جدید تصمیم خاصی برای آینده این واحد صنعتی بگیرد.
هیات مدیره جدید تصمیم گرفت، پیش از هر اقدام عملی و تداوم عملیات اجرایی، مشکلات مالی و اداری را مرتفع و تمام منابع مالی مورد نیاز آن را تامین و سپس اقدام به آغاز عملیات اجرایی با جدیت هرچه تمام کند.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان با بیان اینکه امروز تمام مشکلات مالی، حقوقی، قانونی و مهندسی این شرکت برطرف شده است، از آماده بودن ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی و فعال سازی این واحد صنعتی خبر داد.
محمدرضا مدیری یادآورشد: مردم نزدیک به 10 سال است که در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند و امروز فقط 16 درصد سهم خریداری شده آنان سودآوری داشته است.
وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان راهبر صنعت پتروشیمی کشور، آغاز تغییرات در پتروشیمی زنجان را باور کرده است.
مدیری اظهار کرد: نگاه به پتروشیمی زنجان به دلیل تغییرات اخیر در ترکیب سهامداران و ارایه برنامه جدید برای احیای طرح، نزد نهادهای حاکمیتی تغییر کرده است و امیدواریم اعتماد به این مجموعه نزد سهامداران خرد نیز احیا شود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان گفت: برنامه تامین مالی شرکت مورد بازنگری جدی و مفصل قرار گرفته و در این روند، خُبرگان بسیاری مورد مشورت قرار گرفته اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم از توانایی تخصصی و مالی هیات مدیریت فعلی برای به مقصد رساندن و بهره برداری پتروشیمی زنجان خبر داد.
ناصر فغفوری لازمه به بهره برداری رسیدن این پروژه را عزم مسئولان استانی در کنار سهامداران خواند و این پروژه را دارای توجیه اقتصادی بالایی برای استان زنجان برشمرد.
استاندار زنجان خبرهای خوشی از پتروشیمی داشت و اعلام کرد: مصوبه صندوق توسعه ملی کشور باری پرداخت 306 مییون یورو تسهیلات ارزی مورد نیاز پتروشیمی دریافت شده است.
اسدالله درویش امیری ادامه داد: ما در پایان سال 95، توانستیم صورت جلسه هیات مدیره بانک ملی را دریافت کنیم که بخش ریالی اعتبارات مورد نیاز را بپذیرند.
وی ابراز کرد: در حدود 90 هزار نفر از شهروندان زنجانی سهامدار خرده پای این شرکت محسوب می شوند و مردم سال هاست چشم انتظار بهره برداری از این پروژه هستند.
شرکت پتروشیمی زنجان در شهرستان ایجرود قرار گرفته و هم اکنون با گذشت 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن شاهد پیشرفت کلی ۲۶ درصدی طرح، ۶۰ درصد پیشرفت مهندسی واحدهای فرآیندی و ۳۶ درصد واحد یوتیلیتی است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.