دانش مدیریت به معنای استفاده صحیح از امکانات، سرمایه، نیروی انسانی و زمان است. از این رو یکی از عناصر مهم در پویایی اجتماعی به کارگیری مدیریت می باشد.

همچنین مدیریت به منزله ستون فقرات همه تشکیلات و نهادهای اجتماعی نظیر خانواده، دولت، سازمان های اداری است و هیچ سازمانی چه کوچک نظیر خانواده و چه بزرگ نظیر دولت بدون بهره مندی از مدیریت صحیح نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد.
استان زنجان با توجه به پتانسیل های بدیل، منابع سرشار دارد؛ اما برخلاف داشتن توانمندی های مالی و منابع انسانی هوشمند با مشکلات و کاستی های فراوانی روبرو می باشد، کما اینکه بسیاری از استان های دیگر بدون داشتن منابع طبیعی و امکانات دارای شرایط به مراتب بهتر بوده و به اصطلاح توسعه یافته اند.
در این بین عدم توسعه استان جز عدم استفاده از دانش مدیریت و استفاده صحیح از انواع منابع خدادادی دلیل دیگری ندارد. چرا با وجود منابع فراوان، نیروی انسانی هوشمند و توانا با استعدادهای بالقوه نتوانسته ایم آن گونه که شایسته است به توسعه ورزش استان برسیم؟
به عقیده اکثر دست اندرکاران ورزش دلیل این بوده که به دانش مدیریت در این حوزه بهای لازم داده نشده و فرهنگ مدیریت در استان مخصوصا در ورزش اشاعه نیافته است.
ورزش استان در سال های گذشته با فراز و نشیب های مدیریت و سیاسی کاری ها و حذف و طرد افراد تاثیرگذار در رشته های مختلف ورزشی از صحنه ورزشی روبرو بوده است.
به هر حال مدیریت سکان کشتی طوفان زده ورزش و جوانان اکنون همچنان درگیر طوفان است. در این سال ها بلاتکلیفی مدیریت، مدیریت سلیقه ای، تغییر و تحولات و برخی مشکلات مالی و اداری این مجموعه باعث شد تا در حوزه قهرمانی ورزش استان نوعی درجا زدن و حتی پسرفت را تجربه کند؛ این در حالی بوده که هیات های ورزشی استان به جهت مشکلات عدیده مالی ناشی از این بلاتکلیفی و عدم توجه از برنامه محوری و آینده نگری به سوی روزمره گی گرایش پیدا کردند و عملا ورزش استان افت محسوس و آشفتگی را تجربه کرد و بعد قهرمانی همچنان ورزشکاران نامی و مطرح سال های قبل خودنمایی می کنند و تکیه بیشتر ورزش قهرمانی کشور به همان داشته های قبلی بوده و همچنان بسیاری از هیئت های ورزشی تنها اسمشان باقی مانده و در بحث پشتوانه سازی و حمایت از استعدادهای بالقوه ورزشی و تبدیل آن ها به بالفعل با چالش های بسیاری روبرو هستیم.
در بحث قهرمانی و همگانی به جهت فعالیت برخی از هیات های ورزشی از جمله ووشو، قایقرانی، جانبازان و معلولین که علی رغم مشکلات مالی نتوانستند،خالق قهرمانی ها و شگفتی های فراوان در مسابقات داخلی و خارجی باشند.
در این بین افت شدید برخی رشته های ورزشی همچون فوتبال با خیل عظیم علاقه مندان و طرفدارانش، بدمینتون، کاراته، دوومیدانی، کشتی، دوچرخه سواری و ورزش های تیمی همچون بسکتبال، والیبال، هندبال، هاکی و واترپلو که با افت فاحش نسبت به سال های قبل مواجه شدند کاهش شدید ورزشکاران سازمان یافته استان ( کمتر از 5 درصد جمعیت استان که باید 10 درصد جمعیت استان را شامل می شد).
از سوی دیگر و بر اساس آمار رسمی به غیر از یک یا دو شهرستان، سایر شهرستان های استان از نظر قهرمانی نقش چندان پررنگی در ورزش استان ایفا نمی کنند و بار اصلی ورزش قهرمانی استان در مرکز استان متمرکز است که این هم می تواند نوعی اخطار برای ورزش قهرمانی و عدم مدیریت صحیح منابع مالی و نیروی انسانی استان باشد.
یکی دیگر از مشکلات عدیده استان، ساختار اداری پرنقص این اداره کل و اکثر هیات های رشته های مختلف است. کمبود نیروی انسانی متخصص و پرانگیزه دانشگاهی با تحصیلات مرتبط ورزشی در بدنه سازمان این مجموعه دست مدیران ورزش استان را در زمینه سازی برای جهش و پیشرفت بزرگ بیش از پیش می بندد و این در حالی است که داشتن نیروی انسانی پرانگیزه و متخصص یکی از مولفه های تعالی و رشد سازمان است.
روسای برخی رشته های ورزشی تاثیرگذار که بیشتر آشنا با آن ورزش نبود و حتی هیچ شناخت اولیه از ورزش و اصول اولیه مدیریت ورزش را نداشته و تنها به خاطر موقعیت و سمت و رابطه به این سمت انتخاب شده اند.
به هر حال ورزش استان زنجان به عنوان یکی از پراستعدادترین مناطق ورزشی کشور متاسفانه بهره مندی کافی از امکانات روز ورزش و پتانسیل های بالقوه خود ندارد و پس از چند سال همچنان این مشکلات از مدیریتی به مدیریت دیگر انتقال یافته است و هیچ طرح و برنامه ای برای رفع این مشکلات ارائه نشده است که از علل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد
1) عدم رعایت تعادل در توزیع زیرساخت ها
2) پایین بودن بودجه مالی اداره کل ورزش و جوانان
3) عدم ثبات در مدیریت
4) نبود نیروی انسانی متخصص و با انگیزه
5) عدم همکاری اداره کل با دانشگاه ها استان و استفاده از تجارب اساتید دانشگاه
6) استفاده بعضا ابزاری از ورزش و کارکرد های آن
7) عدم حمایت کافی از مربیان، قهرمانان، پیشکسوتان و ورزشکاران با استعداد
8) اختلاف روسای هیئت های ورزشی با اداره کل ورزش و جوانان و برخی پیشکسوتان و قهرمانان و مربیان
9) فقر امکاناتی و مالی شدید هیئت های ورزشی
10) نبود اسپانسرهای مالی توانمند حضور مناسب ورزش استان در لیگ های مطرح مختلف کشوری
11) عدم فرهنگ سازی مناسب برای ثبات جایگاه ورزش در بین آحاد مردم
12) فقدان زمینه سازی مناسب از ظرفیت های رسانه های گروهی و ده ها موارد دیگر مسائلی هستند که ورزش استان به صورت عینی با آن ها دست به گریبان است.
قطعا رفع بسیاری از این مشکلات همت همگانی و استانی را می طلبد و مدیریت جدید ورزش استان که چند ماه است هدایت سکان ورزش استان را در دست گرفته انتظار می رود که با همسو کردن دیگر مسئولان طراز اول استان، نگرش مثبت و فرهنگی بیشتر به ورزش داشته و با درک موقعیت جغرافیایی و پیشینه استان با ابعاد زیرساخت های لازم و مناسب از کارکرد های ورزش در جهت مقابله با هجمه های فرهنگی و هویتی دشمنان به خصوص نسل جوان بهره برده و نگذارند آینده سازان با استعداد استان از ورزش دوری کنند و جوانان استان زنجان جایگاه خود در ورزش کشور و میادین بین الملی را بیش از پیش ارتقا بخشند.

ان شاءالله

*دانشجوی دکتری مدیریت تربیت بدنی و مدرس دانشگاه

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 722028
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.