به گزارش ایرنا ، فرهاد سرداری روز چهارشنبه در حاشیه نشست بررسی مناطق بیابانی زنجان در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه شرایط اقلیمی دهه گذشته و استفاده از بی رویه منابع آبی موجب شده است استان هایی که جزو استان های بیابانی محسوب نمی شدند کم کم شرایط بیابانی پیدا کنند.
وی یادآورشد: با بیابانی شدن بویژه تولید گرد و غبار در بسیاری از استان های غربی کشور اتفاق می افتد.
به گفته مدیر کل دفتر بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور، استان های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و کردستان بیابانی نبودند اما در زمان حاضر شرایط بیابانی پیدا کرده اند.
سرداری اظهار کرد: جغرافیای کنونی کره زمین در اواخر دوره سوم و اوایل دوره چهارم زمین شناسی شکل گرفته است ، در دوره سوم فعالیت کوه زایی اتفاق افتاد و موجب شکل گیری کوه های البرز و زاگرس شد و در همین دوره آب دریاچه ها تبخیر، کویرها و شوره زار نمایان شد.
مدیر کل دفتر بیابان سازمان جنگل ها و مراتع گفت: کل مناطقی که در جنوب البرز و شرق زاگرس تا مرزهای افغانستان و خلیج فارس قراردارند، مستعد بیابانی شدن هستند.
سرداری خاطرنشان کرد: برخی از استان ها مانند سیستان و بلوجستان، کرمان ، یزد ، هرمزگان ، بوشهر ، اصفهان ، تهران و قزوین جزو بیابان های اولیه هستند و از ابتدا این شرایط را داشتند.
وی به تغییرات اقلیمی در سطح کشور و دنیا اشاره کرد و افزود: هم اکنون به لحاظ بیابانی شدن در وضعیت بحرانی قرار داریم، کشورهایی که بین عرض های شمالی 30 تا 60 درجه کره زمین که کمربند خشک نامیده می شود، واقع شده اند، این مشکل را دارند.
سرداری، این کشورها را عراق، سوریه، افریقا، چین، مغولستان و افغانستان برشمرد که درشرایط نامناسبی هستند و بیابان و بیابان زایی مرز سیاسی نمی شناسد.
مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: زنجان در مرحله ریسک بیابانی قرار گرفته است، طرحی تهیه و قلمرو مناطق بیابانی استان زنجان توسط مرکز تحقیقات تعیین شده است.
سرداری با بیان اینکه در مدیریت بیابان مدیریت بحران و ریسک وجود دارد، یادآور شد: زمانی که حالت ریسک اتفاق می افتد ریسک بیابانی شدن وارد عمل شده و مانع بیابانی شدن می شویم.
به گفته وی ، 38 درصد از اراضی استان زنجان در مرحله ریسک قرار دارد که اگر رسیدگی و برنامه ریزی نشود شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود.
مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل ها و مراتع اضافه کرد : پیشنهاد استفاده از مدل ترسیب کربن در استان زنجان برای مقابله با بیابانی شدن داده شد که در حال حاضر از این مدل در 20 استان کشور استفاده می شود.
سرداری تاکید کرد: بیشترین میزان ریسک بیابان در شهرستان زنجان است باید منابع مدیریت شود تا شرایط حادتری بوجود نیاید.
به گزارش ایرنا ، ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود ، این روند با ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته و به بهبود کیفیت هوا کمک کند.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.