به گزارش ایرنا، سید رضا میر موسوی شامگاه پنجشنبه در جلسه حفظ منابع آبی شهرستان ابهر، اظهار کرد: برای آمار برداری از تعداد منابع آب های زیر زمینی و چاه ها با 4 شرکت متخصص قرارداد بسته شده است که بدلیل اهمیت منابع آبی شهرستان ابهر تمامی این افراد از کارشناسان این حوزه هستند.
وی تاکید کرد: بخشداران باید هماهنگی های لازم را با دهیاری ها داشته باشند تا با همکاری و مشارکت حداکثری روستائیان و کشاورزان بتوانیم آمار درستی از منابع آبی شهرستان بدست آوریم و بدنبال آن بتوانیم برنامه ریزی های درستی برای مصرف آب طرح کنیم.
مدیر امور منابع آب شهرستان ابهر با تاکید بر بحران آب و اهمیت آمار برای برنامه ریزی درست و نیل به اهداف نظام، یادآور شد: مردم در موضوع و اهداف آمار برداری نباید به شایعات توجه کنند و اگر آمار درستی از تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز و تخلیه چاه داشته باشیم می توان میزان 'آب قابل برنامه ریزی' را دانست، که چه میزان از آن در کشاورزی، صنعت، خدمات و یا دیگر حوزه ها مصرف شود.
وی تاکید کرد: این آمارگیری برای کشف و برخورد با چاه های غیرمجاز نیست چراکه از گذشته در سطح شهرستان 2 اکیپ مستقر از امور آب استان وظیفه این کار را داشته اند.
موسوی با مقایسه بازدهی مصرف آب در بخش صنعت و کشاورزی، خاطرنشان کرد: سود و بازدهی صنایعی مانند فولاد نسبت به آبی که مصرف می کنند بسیار بیشتر از بازدهی بخش کشاورزی با همان میزان آب است در حالی که صنایع فقط 9 درصد از آب منطقه را مصرف می کنند.
وی با اشاره به اینکه حفظ منابع آبی مانع از مهاجرت می شود، یادآور شد: آمارگیری از منابع آبی منافع بسیاری دارد و همه باید نسبت به آن دید روشن و مثبت داشته باشند.
معاون فرماندار ابهر نیز گفت: اولین قدم برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی لوله گذاری انهار آب است که نیاز به همکاری کشاورزان دارد.
نعمت جلیلی اظهار کرد: زمانی که موضوع بحران آبی مطرح می شود سختگیری ها بر کشاورزی که با آب غیر مجاز باغ ایجاد کرده، اعمال می شود و درست نیست این باغ ها به یکباره خشک شود و بهتر است با مدیریت از طریق سیستم آبیاری تحت فشار به این کشاورزان کمک شود.
وی افزود: به دلیل هزینه های ایجاد سیستم آبیاری تحت فشار و عدم آگاهی از میزان درآمد و بازدهی فروش محصول در برخی مواقع کشاورز به ایجاد این سیستم تمایل نشان نمی دهد.
معاون فرماندار ابهر با اشاره به آمار برداری از منابع آبی، یادآور شد: آمار برداری از منابع آبی میزان افت یا تقویت منابع آبی را نشان می دهد و با داشتن این اطلاعات محل افت منابع آبی نیز مشخص می شود تا برای جایگزینی آن برنامه ریزی های لازم انجام شود.
وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل شرکت تعاونی آب برای شرکای پروانه دار، تاکید کرد: از اصول تشکیل تعاونی ها آزاد و اختیاری بودن ورود اشخاص است و بر این اساس نمی توان به کشاورزان برای ایجاد این تعاونی اجبار کرد.
جلیلی تصریح کرد: برای جبران کمبود آب، راه حل فقط محدودسازی چاه های غیر مجاز نیست و باید به دنبال راهکارهای مناسبی باشیم تا زحمت چندین ساله کشاورزان هدر نرود.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی برای منابع آب به معنی قطع آب کشاورز در برخی مقاطع نیست چراکه بر روی کیفیت محصولات تاثیر منفی خواهد داشت.
7324/6085
خبرنگار: اکرم بیات ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.