مصطفی مرتضوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان باید در مرحله نخست ترکیب غذایی مناسب بر اساس سن افراد تعریف شود چرا که تک تک افراد متناسب با موقعیت شغلی و یا فیزیکی به میزان مشخصی کالری، روغن و سایر مواد پروتئینی و ویتامین و غیره نیاز دارند.
وی یادآوری کرد: بر اساس الگوی تغذیه ای هر چه سن بالاتر می رود، میزان مصرف گوشت قرمز نیز باید کاهش یابد و این در حالی است که مصرف این ماده غذایی در حد مورد نیاز برای نوجوانان و جوانان مهم بوده و در واقع یکی از توصیه‌های متخصصان امر برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان است.
مرتضوی افزود: برای پیشگیری از ابتلا ضروری است مصرف انواع خشکبار نظیر توت خشک، انجیر خشک، خرما، کشمش، انواع میوه خشک، انواع مغزها و دانه‌ها (گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، بادام هندی، پسته، کنجد، مغز تخمه‌ها، نخودچی، برنج، گندم برشته شده، ذرت بوداده و کشمش ، دارای برچسب بهداشتی از وزارت بهداشت در برنامه غذایی گنجانده شود..
وی بیان کرد: مصرف شیر و فرآورده‌های آن نظیر انواع ماست، ماست‌های طعم‌دار، شیر پاستوریزه با استرلیزه به صورت بسته‌بندی تک نفره و از انواع کم چرب (2.5 درصد چربی یا کمتر) نیز مورد توجه باشد.
این مسئول کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مهرانه زنجان ادامه داد: برای مصرف شیر نیز بهتر است به صورت ساده یا ساده غنی شده با ویتامین D و کلسیم باشد، اما شیرهای طعم‌دار مثل شیرکاکائو یا شیر قهوه را نیز می‌توان جزو اقلام مصرف به حساب آورد.
وی اظهار کرد: مصرف انواع بیسکویت بویژه از نوع سبوس‌دار ،ریزمغذی‌ها مثل آهن، روی، ویتامین A و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر پنج درصد، دارای برچسب بهداشتی و از وزارت بهداشت زا دیگر اقلام مورد استفاده در این بخش است.
مرتضوی افزود: مصرف انوع میوه ها، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ (آب پز و سفت) پنیر از نوع پاستوریزه و ساده (کم چرب و کم نمک) از جمله مواردی است که در ابتلا به سرطان نقش پیشگیرانه دارد.
مرتضوی خاطر نشان کرد :استفاده از انواع نان سبوس دار مثل سنگک، نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی از نوع سبوس دار و یا همراه با انواع مغزها (تخم آفتابگردان، کنجد و تخم کدو) و علاوه بر آن نوشیدن آب سالم، دوغ و آب میوه تازه عاملی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.