حسین جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتقاد اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی، پرهیز از توسعه کمی این حوزه و توجه به ارتقای بهره وری در بخش است.
وی یادآورشد: بر همین اساس تمام فعالیت ها و کارهای حوزه های مختلف در بخش کشاورزی با محوریت افزایش بهره وری در دست اجرا قرار گرفته است.
جعفری اظهار کرد: معتقدیم، تنها راهی که می تواند زمینه ساز تحول بخش کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آبی، خاکی و مالی باشد، ارتقای بهره وری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بر این اساس، مهمترین عواملی که در تولید نقش داشتند مورد هدف اقدامات اجرایی این وزارتخانه قرار گرفتند.
وی یکی از این اقدامات را تامین نهاده های مختلف از جمله بذر گواهی شده خواند و خاطرنشان کرد: میزان بهره گیری از بذر گواهی شده در سال 95، در مقایسه با سال 94، 40 درصد افزایش داشت.
جعفری ادامه داد: هم اکنون زنجان می تواند افتخار کند که یکی از استان هایی است که بیشترین سطح مزارع آبی و دیم آن تحت پوشش بذور گواهی شده قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بذور خوب، 30 تا 50 درصد پتانسیل تولید را تامین و تضمین می کند و به همین ترتیب 30 تا 50 درصد مسیر ارتقای بهره وری طی می شود و مابقی در گروی استفاده از سایر نهاده ها از جمله توزیع مناسب کود شیمیایی است.
وی به تامین 42 هزار تن انواع کود شیمیایی طی سال 95 اشاره و اضافه کرد: این میزان تامین کود شیمیایی در سال 93 به 27هزار تن می رسید.
جعفری یکی دیگر از اقدامات برای ارتقای بهره وری بخش کشاورزی را آموزش کشاورزی و تولیدکنندگان خواند و ابراز کرد: با اجرای طرح نوین کشاورزی و به کار گیری 200 کارشناس در این زمینه، امکانات لازم برای تعامل بیشتر و گسترده تر کشاورزی و کارشناسان فراهم شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزایش بهره وری در مصرف آب را از دیگر مباحث مورد تاکید دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: بر همین اساس بنا شد سالانه در سطح کشور 400 هزار هکتار به سطح زمین های کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری افزوده شود.
وی افزود: با پیگیری های قابل توجه انجام شده، امروز زنجان یکی از هفت استان نخست کشور در توسعه سیستم های نوین آبیاری محسوب می شود.
جعفری یادآورشد: سطح زمین های آبی زنجان حدود 124 هزار هکتار و باغات 65 هزار هکتار است که این از نظر سطح زمین هایی که می توانند تحت مدیریت این نوع از سیستم های آبیاری قرار بگیرد، بیشتر از بسیاری از استان هاست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به آغاز عملیات اجرایی توسعه سیستم های آبیاری نوین از سال 93 اشاره کرد و گفت: تا کنون نزدیک 15 هزار هکتار از زمین های آبی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است و 500 هکتار آماده عقد قرار داد است که به محض تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
وی با بیان اینکه بررسی و مطالعه تجهیز بیش از 10 هزار هکتار به این سیستم در دست اجراست، اظهار کرد: دولتمردان متعهد شده اند که تا پایان تیر 97 به تعهدات خود در زمینه توسعه این سیستم در سطح 25 هزار هکتار عمل کنند.
جعفری یکی دیگر از مباحث مورد نظر دولت برای ارتقای بهره وری را افزایش ضریب مکانیزاسیون برشمرد و خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته ردیف اعتباری خاصی برای افزایش این شاخص در نظر گرفته شده و فقط در سال گذشته 450 میلیارد ریال اعتبار به این حوزه اختصاص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حالی اعتبار 450 میلیارد ریالی تامین شد که سهمیه این استان طی سال 95، 360 میلیارد ریال بود و با این اقدام ضریب مکانیزاسیون زنجان به 1.73 اسب بخار در هکتار رسید و در ردیف سه استان نخست کشور قرار گرفت.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.