زعفر افشاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش گسترده، عصر جمعه /9 تیر جاری/ در این زمین ها که در خارج از منطقه حفاظت شده سرخ آباد شهرستان زنجان قرار دارد توسط محیط بانان منطقه مشاهده شد و بررسی ها نشان می دهد علت این آتش سوزی عامل انسانی بوده است.
وی اظهارکرد: عوامل یگان حفاظت این اداره کل، سر محیط بانی سهرین و پرسنل اداره حیات وحش استان زنجان با استفاده از امکانات و تجهیزات در اختیار پس از قریب به یک ساعت تلاش بی وقفه موفق به مهار و اطفا آتش شدند اما حدود 70 هکتار مرتع درجه سه و 30 هکتار مرتع درجه یک از بین رفت.
افشاری افزود: عوامل اداره محیط زیست زنجان برای رسیدن به محل وقوع آتش سوزی، 2 ساعت پیاده روی سخت کردند و وزش باد شدید هر از چند گاهی موجب شعله ور شدن دوباره آتش و نیاز به اطفا مجدد می شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: همچنین در منطقه انگوران ماهنشان نیز یک هزار هکتار از مراتع موجود در میان آتش سوخت که حضور و تلاش ماموران محیط زیست مانع از گسترش آتش شد.
افشاری با بیان اینکه جانوران مختلفی در این زمین ها زیست می کنند، افزود: متاسفانه آتش سوزی جنگل و مراتع، موجب مرگ پرندگان و خزندگان و همچنین دیگر موجودات زنده در این مناطق می شود.
وی از مردم خواست از آتش زدن مراتع به صوت عمدی به جد خودداری کنند که در غیر این صورت و در صورت دستگیری به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و به طبیعت گردان نیز توصیه کرد از برافروختن آتش در نزدیک مراتع خودداری ورزند و هنگام ترک محل نیز آتش برافرخته شده را با خاک و آب به طور کامل خاموش کنند.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.