افراد باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که رودخانه ها، سدها و آبگیرها محل مناسبی برای شنا نیستند و بهتر است برای آب تنی و تفریح از استخرهای عمومی که دارای ناجی غریق هستند استفاده کنند.
برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با شروع فصل گرما به منظور آب تنی به سدها و آبگیرهای اطراف شهرها و روستاها می روند که متاسفانه این کار در بیشتر مواقع به بهاء از دست دادن جان آنها و داغدار شدن خانواده و ناراحتی اطرافیان می شود.
هرچند در حریم سدها و آبگیرها تابلوهایی در خصوص احتمال غرق شدگی نصب شده است اما برخی افراد توجهی به علایم و تابلوهای هشدار نمی کنند و برای تفریح هم که شده تن به آب زده و جان خود را در مکان فاقد ناجی غریق به خطر می اندازند.
متاسفانه از ابتدای سالجاری تاکنون چهار نفر در زنجان به دلیل شنا و یا سقوط در رودخانه ها، سدها و آبگیرهای اطراف شهرها و روستاهای این استان به کام مرگ رفتند.
هرچند عوامل نیروی انتظامی حین گشت زنی در صورت مشاهده، مانع از شنا کردن افراد در رودخانه ها، آبگیرها و سدها می شوند اما با این حال برخی ها به دلیل سهل انگاری و به دور از چشم ماموران مبادرت به این کار خطرناک می کنند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان زنجان نسبت به خطر غرق شدگی در رودخانه ها، سدها و آبگیرها هشدار داد و گفت: بطور معمول آب سدها سرد و سنگین است و افراد برای شنا کردن نباید از این مکان های خطرآفرین که هرلحظه جانشان در معرض تهدید است استفاده کنند.
غفور آقاجانلو افزود: از ابتدای امسال 2 مورد غرق شدگی در رودخانه آستاگل در شهرستان طارم و رودخانه سهرین در بخش قره پشتلو، 2 مورد در سدهای خاکی بلوبین و گلابر در شهرستان ایجرود در این استان اتفاق افتاد که این زنگ خطری برای افرادی که قصد نزدیک شدن به رودخانه، سد و آبگیر را دارند محسوب می شود.
مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: علاقه مندان به شنا باید از شناکردن در مکان های ناامن اجتناب کنند تا جانشان در معرض تهدید و خطر قرار نگیرد.
اسماعیل خردمند افزود: هشدارهای لازم در خصوص نزدیک شدن به رودخانه ها، سدها و آبگیرها و همچنین شنا در این مکان ها به دفعات مکرر از سوی دستگاه های ذیربط داده می شود اما متاسفانه برخی افراد این هشدارها را نادیده می گیرند.
وی اظهار کرد: طی سال های گذشته نیز تعدادی از نوجوانان و جوانان حین شنا در سدها و آبگیرهای موجود در سطح استان زنجان جان خود را به خاطر آشنا نبودن به فن شنا از دست داده اند که باید از این تجربیات تلخ و ناگوار درس گرفت.
به گزارش ایرنا، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در پنجم اردیبهشت امسال خبر از سقوط دختر بچه 1/5 ساله به درون آب رودخانه سهرین خبر داد.
جواد مرادی گفت: جسم بی جان این دختربچه که حین بازی با آب به داخل رودخانه افتاده بود در فاصله حدود 700 متری محل سقوط و با تلاش اعضا خانواده، پرسنل اورژانس و اهالی روستا از آب بیرون کشیده شد.
در پنجم خرداد امسال نیز یک زن 65 ساله به خاطر سقوط در رودخانه آستاگل در شهرستان طارم غرق شد که تیم غواصی هلال احمر زنجان برای بیرون آوردن جسد به محل اعزام شد.
18 خرداد امسال نیز معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان زنجان از سقوط و غرق شدگی مردی 32 ساله به سد خاکی بلوبین در شهرستان ایجرود خبر داد.
غفور آقاجانلو افزود: این فرد غرق شده که راننده لودر بود حین شستن دست ها و پاهای خود و به علت بی احتیاطی به درون سد افتاده بود و چون ناآشنا به فنون شنا بود بنابراین به زیر آب رفته بود و تیم امداد و نجات سیلاب جمعیت هلال احمر استان زنجان پس از اطلاع از موضوع به محل حادثه اعزام و بعد از یک ساعت تلاش بی وقفه جسم بی جان جوان غرق شده را پیدا و جسد را بیرون می کشند.
شامگاه دوشنبه /پنجم تیر جاری/ نیز، جوان 19 ساله ای به خاطر شنا در سد گلابر شهرستان ایجرود جان سپرد که عوامل تیم امداد و نجات سیلاب جمعیت هلال احمر استان جسد این جوان را پس از چهار ساعت و نیم تلاش از سد بیرون می کشند.
این جوان غرق شده نیز همراه دوست خود به سد گلابر رفته بود که به علت ناآشنایی به فن شنا به زیر آب رفته بود.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده:رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.