موسی انیران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گنبد تاریخی سلطانیه با برخورداری از شاخص هایی توانسته است به عنوان اثری جهانی و ماندگار گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند.
وی اظهار کرد: به طور معمول در حوزه فرهنگی و برای ثبت یک اثر فرهنگی از سوی یونسکو پنج شاخص مورد توجه قرار می گیرد و در این میان گنبد سلطانیه با برخورداری از سه شاخص آن توانست ثبت جهانی شود.
انیران افزود: تبادل ارزش های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی به لحاظ پیشرفت در معماری از جمله شاخص های ثبت شده در گنبد سلطانیه به شمار می رود و حتی آثار جهانی دیگر همانند مسجد ایاصوفیا در کشور ترکیه نیز از این الگو بهره برداری کردند.
وی بیان کرد: گواهی بی همتا و یا دست کم استثنایی در یک ثبت فرهنگی و تمدن زنده و یا از میان رفته و از سوی دیگر نمونه برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشری را نشان می دهد، از دیگر شاخص های مورد توجه در گنبد سلطانیه است.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: علاوه بر آن شاخص دیگری با عنوان شاهکار نبوغ و خلاقیت انسانی نیز در ثبت یک آثار تاریخی ذکر شده و می توان گفت، گنبد عظیم سلطانیه این ویژگی خاص را در خود جای داده و کاشیکاری بی همتای این اثر بیانگر این موضوع مهم است.
وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده شمار گردشگران و بازدید کنندگان از گنبد جهانی سلطانیه افزایش دارد به طوری که در تعطیلات عید سال گذشته و امسال به ترتیب 42 و 53 هزار بازدید گردشگر از این بنا ثبت شد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.