احد یاغموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید و نصب تجهیزات مربوط به اندازه گیری اشعه ماورای بنفش خورشید از برنامه ملی سازمان هواشناسی کشور است و این اقدام در سال جاری انجام می شود.
وی یادآوری کرد: هواشناسی همانند علوم دیگر و با گذشت زمان نیازهای جدیدی را اعلام می کند و بر این اساس خرید تجهیزات اندازه گیری اشعه ماورای بنفش خورشید نیز در دستور کار قرار گرفته است.
یاغموری افزود: هم اکنون این اداره کل، میزان انرژی در طیف مرئی رسیده به خورشید را اندازه گیری می کند، اما سنسورهای مربوط به اندازه گیری اشعه ماورای بنفش خورشید را ندارد.
وی بیان کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی کشور محل های نصب این نوع تجهیزات در سطح کشور مشخص شده و در این استان نیز در شهر زنجان نسبت به این کار اقدام خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: نصب تجهیزات یاد شده این امکان را می دهد در ساعاتی خاص میزان اشعه فرابنفش خورشیدی به مخاطب اعلام تا در صورت نیاز اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان و در اغلب روزها آسمان صاف و آفتابی بوده و شدت تابش نور خورشید نیز زیاد می شود و نور خورشید متشکل از طیف نور فرابنفش مرئی و فرو سرخ می باشد که در این بین نور فرابنفش برای جانداران به ویژه انسان بسیار مضر است و موجب بیماری های پوستی نظیر آفتاب سوختگی و آسیب چشم ها می شود.
یاغموری افزود: خوشبختانه بخش زیادی از نور مضر فرا بنفش توسط لایه اوزون جذب شده و به زمین نمی رسد، اما با این وجود در روزهای گرم تابستان میزان تابش نور فرابنفش به نسبت بقیه فصل ها بیشتر است.
وی اظهار کرد: برای سنجش شدت تابش نور فرابنفش خورشیدی شاخصی تحت عنوان شاخص فرابنفش تعریف شده که در مقیاس یک تا 11+ است و هر چقدر عدد شاخص بیشتر باشد، آسیب پذیری چشم و پوست نیز بیشتر می شود.
یاغموری خاطرنشان کرد: به طور معمول بیشترین میزان تابش فرابنفش 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعداز ظهر رخ می دهد.
به گزارش ایرنا، اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد و برای چشم انسان نامرئی است و در طیف الکترومغناطیسی، بین اشعه ایکس و نور مرئی قرار دارد.
وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود.
این اشعه طیفی از پرتوهای الکترومغناطیس با طول موج 100 تا 400 نانومتر شامل UVA، UVB ، UVC است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.