دکتر علیرضا بیگلری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید بخش های ویژه بیمارستان های استان زنجان از 200 تا 900 متربع گسترش یافته است.
به گفته وی، گسترش بخش های آی سی یو، سی سی یو و ان آی سی یوها از برنامه های مهم در طرح تحول نظام سلامت بود که در بیمارستان های حضرت ولی عصر (عج) و آیت الله موسوی زنجان ، امیرالمومنین (ع) خدابنده و امدادی ابهر با 100 درصد پیشرفت به بهره برداری رسیده است.
این مسئول اعلام کرد: این تخت های ویژه از نیازهای مهم در استان زنجان محسوب می شد که قبل از توسعه بخش های ویژه بیمارستانی با مشکلات جدی مواجه بودیم و بیماران بد حال با کمبود این تخت ها مواجه و در برخی موارد نیز به تهران اعزام می شدند.
بیگلری از توسعه چهار هزار و 466 متر مربعی فضای بلوک های زایمانی در این استان خبر داد و یاد آورشد: احداث و بهسازی بلوک های زایمانی در طرح تحول نظام سلامت در سطح استان زنجان تحول بزرگی بوده که موجب رضایتمندی دریافت کنندگان خدمات درمانی در این بخش شده است.
وی تاکید کرد: بلوک های زایمان طبیعی' ال دی آر' در سطح این استان برای ترویج زایمان طبیعی احداث شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان گفت: زایمان به روش سزارین در این استان قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 50 درصد بود که بعد از اجرای آن و گسترش بلوک های زایمان طبیعی به 30 درصد کاهش یافته است.
بیگلری با بیان اینکه میزان زایمان به روش سزارین در کشورهای پیشرفته 25 درصد است، اظهارکرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش این بلوک ها میانگین زایمان های سزارین بیش از 50 درصد یعنی 2 برابر میانگین کشورهای توسعه یافته بود.
وی اظهارکرد: توسعه و گسترش بلوک های زایمان طبیعی در بیمارستان های امیرالمومنین(ع) خدابنده 7500 مترمربع، شهدا طارم 259 مترمربع، ولی عصر(عج) زنجان 534 مترمربع، آیت الله موسوی زنجان یکهزار و 303 مترمربع، رازی ماهنشان 327 مترمربع، بیمارستان ایثار ایجرود 297 مترمربع، ابهر 224 مترمربع و بیمارستان بوعلی خرمدره نیز 352 مترمربع توسعه یافته است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه چهار هزار و 46 مترمربعی بلوک های زایمان طبیعی در این شهرستان ها پیشرفت فیزیکی 100 درصدی دارد و هم اکنون در حال تجهیز هستند..
بیگلری از توسعه هفت هزار و 610 مترمربع فضای اورژانسی در شهرستان های استان زنجان طی دولت یازدهم خبرداد و خاطرنشان کرد: توسعه این فضاهای اورژانسی یکی از بندهای مهم طرح تحول نظام سلامت در سطح استان بود، با توجه به اینکه بیمار در نخستین قدم برای بهره مندی از خدمات درمانی به بخش اورژانس مراجعه می کند، این بخش بسیار مهم و حساس به شمار می رود.
وی تاکید کرد: قبل از دولت یازدهم به لحاظ فضای فیزیکی و تعداد تخت ها در بخش اورژانس بیمارستان های استان زنجان کمبود جدی داشتیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت توسط دولت یازدهم تحول جدی در بخش توسعه اورژانس ها اتفاق افتاد و که بزرگترین تحول خدمت به بیماران است.
بیگلری خاطرنشان کرد: اورژانس بیمارستان های امام علی(ع) خدابنده یک هزار و 320 مترمربع، آیت الله موسوی و ولی عصر(عج) زنجان هر یک به ترتیب 2 هزار و 5677 مترمربع و یک هزار و 768 مترمربع، ابهر یک هزار و 535 مترمربع و بوعلی سینای خرمدره نیز 420 مترمربع در دست توسعه است.
وی افزود: توسعه اورژانس خدابنده با پیشرفت 100 درصدی به پایان رسیده است.
این مسئول ادامه داد: چهار کلینیک ویژه این استان با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در 10 هزار و 610 متر مربع در دولت یازدهم آغاز و در دست ساخت قرار دارد.
بیگلری با تاکید بر اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید با توجه به برنامه ریزی ها و اهدافی که دارد بزرگترین خدمت را به مردم کشور به لحاظ ارائه خدمات درمانی و کاهش هزینه های آن کرده است.
وی یادآورشد: هم اکنون حاضر کلینیک ویژه در مرکز استان زنجان با پنج هزار و 300 مترمربع مساحت در محل بیمارستان قبلی شفیعیه در دست احداث بوده و این مرکز درمانی از نظر مساحت بزرگترین پلی کلینیک ویژه کشور محسوب می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد: علاوه بر این پروژه، کلینیک ویژه خدابنده با مساحت یکهزار و 905 مترمربع، ابهر با مساحت 2 هزار و 605 مترمربع و خرمدره نیز با 800 مترمریع در دست ساخت قرار دارد.
بیگلری اظهارکرد: راه اندازی این پروژه ها در قالب طرح تحول نظام سلامت خدمتی بزرگ برای ویزیت بیماران سرپایی استان زنجان است.
وی تاکید کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت برخی از همشهریان توان پرداخت هزینه های ویزیت مطب های خصوصی را نداشتند که با راه اندازی کلینیک های مجهز به آزمایشگاه بیماران با همان متخصصان خدمات مورد نیاز را با کمترین هزینه دریافت می کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان یادآور شد: اجرای پروژه 21 هزار تختی در قالب طرح تحول نظام سلامت یکی از پروژه های مهم و تاثیر گذار در سلامت کشور در دولت یازدهم محسوب می شود که هدف آن افزایش تعداد تخت های بیمارستانی است.
بیگلری خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت ساخت یک بیمارستان بیش از 20 سال زمان نیاز داشت که بعد از اجرای این طرح زمان ساخت و تجهیز بیمارستان ها بسیار کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: بیمارستان 230 تختخوابی ابهر جزو پروژهای 21 هزار تختخوابی طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود که ساخت آن طی چهار سال به پایان می رسد.
بیگلری خاطرنشان کرد: پروژه بیمارستان 230 تختخوابی ابهر تا پایان سالجاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که اجرای طرح تحول نظام سلامت خدمت بزرگی را از نظر تامین تخت های بیمارستانی برای مردم دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، به تخصیص 800 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 226 پروژه بهداشتی درمانی در این استان خبرداد و گفت: این پروژه ها شامل احداث 106 خانه بهداشت، 377 پایگاه سلامت شهری، 29 مرکز جامع خدمات شهری، 14 مرکز جامع خدمات روستایی، 35 واحد پانسیون پزشکی، 2 مرکز آموزشگاه بهروزی و سه واحد نیز ستاد شبکه است.
بیگلری خاطرنشان کرد: بهره برداری از این پروژه ها تحول عظیمی را به لحاظ ارتقای کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی در مناطق شهری و روستایی ایجاد می کند.
وی یادآورشد: از 226 پروژه در دست اجرا 36 مورد به بهره برداری رسیده و 100 مورد دیگر نیز در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، در طرح تحول نظام سلامت در قالب هشت بسته خدمتی سلامت در دولت یازدهم به منظور پیشبرد اهداف وزارتی تدوین و از 15 اردیبهشت ماه 1393 اجرایی شد.
این هشت بسته شامل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان های مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های وابسته به این وزارتخانه، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش برنامه ترویج زایمان طبیعی، نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت و تعرفه گذاری خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 1393است.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.