به گزارش ایرنا، استفاده و برخورداری همه مردم در مناطق شهری و روستایی از آب آشامیدنی سالم حق آنان است و البته پایین بودن سطح سلامت این مایع حیاتی در مناطق روستایی استان زنجان سلامت روستاییان را تهدید می کند.
با شروع فصل گرما دسترسی به آب سالم آشامیدنی، بررسی و کنترل مداوم کیفیت آب در مناطق روستایی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
** روستاهایی فاقد سلامت کامل آب شرب، بیشترین موارد بیماری اسهالی دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در مراکز روستایی این استان، روستاهایی که سلامت کامل آب شرب ندارند و کلرزنی درستی در آن انجام نمی شود، بیشترین موارد بیماری ها و طغیان سرطانی را دارند.
محمدرضا صائینی میزان کلر باقی مانده در آب شرب روستاییان را 73 درصد دانست و اظهار کرد: مناطقی که درآنها کلر زنی به طور کامل انجام نمی شود، باید شناسایی شوند.
وی تاکید دارد: پس از شناسایی این مناطق باید آب سالم و بهداشتی در اختیار مشترکان قرار گیرد تا در فصل گرم سال به لحاظ سلامت افراد دچار مشکل نشویم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، بر برنامه ریزی دقیق و جدی برای دسترسی ساکنان مناطق روستایی به آب آشامیدنی سالم از سوی دستگاه های متولی تاکید کرد.
** درصد موارد مطلوب کلرسنجی آب آشامیدنی در مناطق روستایی 73.67 درصد است
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، درصد موارد مطلوب کلرسنجی آب آشامیدنی در مناطق روستایی 73.67 درصد و در مناطق شهری این استان را 93.65 درصد اعلام کرد.
جمال ناصحی افزود: در استان زنجان بیش از 99.98 درصد از خانوارها به آب آشامیدنی و 94.76 درصد نیز به شبکه لوله کشی عمومی آب آشامیدنی دسترسی دارند.
وی اظهارکرد: پارامتر دسترسی به شبکه لوله کشی، شامل همه روستاهایی است که به شبکه عمومی اب دسترسی و شرکت آب و فاضلاب روستایی بر آنها نظارت دارد.
ناصحی ابراز کرد: این پارامتر شامل خانوارهایی است که درصد بیشتری از خود اهالی با مشارکت سایر دستگاه ها و مشارکت عمومی اقدام به ایجاد شبکه کرده اند.
به گفته کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، درصد نمونه های آب آشامیدنی از نظر باکتریولوژیک مطلوب شناخته شده در محیط شهری 99.46 درصد و در محیط روستایی 89.65 درصد است.
ناصحی ادامه داد: به بهورزان و کارشناسان بهداشت محیط استان زنجان تاکید شده که باید نمونه برداری ها هدفمند شود.
وی افزود: در محیط روستایی به لحاظ اینکه چاه های آب آشامیدنی دستی و آلودگی بیش از 90 درصد آن قطعی است، اگر کلرزنی انجام نشود، به لحاط حساسیت موضوع ایپدمی (شیوع) اتفاق می افتد.
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: با توجه به حساسیت موضوع همه بهورزان و کاردان ها را موظف کردیم این که آب آشامیدنی را ابتدا کلرزنی سپس اقدام به نمونه برداری کنند.
** استفاده از بخش خصوصی برای ارتقا کیفیت آب شرب در مناطق روستایی
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان نیز گفت: 257 هزار مورد کلر سنجی آب آشامیدنی روستاهای این استان انجام شده که 94 درصد مطلوبیت داشته است.
مرتضی طاهری با بیان اینکه چهار هزار و 390 مورد آزمون میکروبی آب آشامیدنی انجام شده است، یادآورشد: از این تعداد 88 درصد در وضعیت مطلوبی قرار داشت.
وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات بیان شده 12 هزار و 437 مورد آزمون های فیزیکو شیمایی و 2 هزار و 832 مورد نیز آزمون کدورت سنجی در سطح روستاهای استان زنجان انجام شده است.
به گفته معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، سامانه های کدورت سنجی گازی، برقی و دستی است که عمده گند زدایی آب شرب مناطق روستایی این استان به صورت دستی انجام می شود.
طاهری تاکید کرد: در 16 روستای استان زنجان که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند نیترات موجود بیش از حد مجاز بود که از 16 دستگاه تصفیه آب استفاده شده که از این تعداد 2 مورد در شهرستان های طارم و زنجان و 14 مورد نیز در شهرستان خدابنده بود.
وی خاطرنشان کرد: از بخش خصوصی و سرمایه گذاران این بخش برای بهبود و وضعیت کیفیت آب شرب در سایر روستاهایی که مشکل کیفیت آب دارند، استفاده خواهد شد.
7325/3001
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.