هرچند مشکلاتی مانند کمبود نزولات جوی در سال جاری بر میزان پیش‌بینی شده زکات تاثیرگذار بوده است اما برنامه‌های تعیین شده برای سال جاری و همکاری ارگان‌ها با این شورا نشان‌دهنده فعالیت منسجم در راستای بهبود عملکرد این شوراست. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی( ره) با اشاره به این‌که ظرفیت استان بر اساس برنامه ابلاغ شده در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است، گفت: امسال سهم تعیین‌شده از سوی شورای عالی زکات کشور برای استان ، 9 میلیارد و 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به برنامه ابلاغی سال قبل رشد 25 درصدی داشته است. «هدایت صفری» با اشاره به این‌که پرداخت زکات در گذشته کمتر بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر این فریضه الهی در استان احیاء شده است. وی اظهار کرد: اگر آثار فردی و اجتماعی زکات برای مردم تبیین شود اقدامات موثری در این حوزه انجام می‌شود . در همین راستا تلاش می‌کنیم هر روستا با کمک شورای زکات یا امام جماعت از طرف شورا برای جمع آوری و آگاهی در مورد زکات به مردم فعالیت موثر داشته باشند. وی گفت: با ارائه راهکارهای بلند مدت می‌توان اقدامات موثری در این حوزه انجام داد اما همچنان با نقطه مطلوب در این بخش فاصله زیادی داریم.

گزارش عملکرد سال گذشته
صفری در خصوص گزارش عملکرد سال گذشته گفت: در سال 95 میزان 8 میلیارد و 412 میلیون تومان زکات واجب و مستحب جمع‌آوری شده است و شاهد تحقق 113 درصدی برنامه ابلاغ شده به شورای زکات استان و رشد 47 درصدی نسبت به سال 94 بوده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که استان زنجان در سال گذشته رتبه چهارم جمع‌آوری زکات در حوزه تحقق برنامه‌ ابلاغی را کسب کرده است، ادامه داد: بیش از 3 میلیارد و 200میلیون تومان از زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته از بخش زکات محرومین بوده است که در مقایسه با سال 94 حدود 91 درصد رشد داشته است. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ادامه داد: 159 مورد کمک هزینه خرید جهیزیه ، احداث 67 مورد مسکن،احداث 429 مورد سرویس بهداشتی و حمام خانگی و همچنین احداث 129 پروژه عمرانی از محل زکات صورت گرفته است. صفری تشکیل کمیته‌های تخصصی تبلیغات، کمیته اطلاع‌رسانی و کمیته تخصصی مالی و پشتیبانی را از برنامه‌های اصلی سال جاری برشمرد و افزود: ساماندهی زکات فطره نیز از دیگر موضوعات حائز اهمیت است که با توجه به میزان تعیین شده برای فرد، ظرفیت 6 میلیارد و 300 میلیون تومانی در استان وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: هدف‌گذاری دبیرخانه شورا جذب حداقل 40 درصد این میزان است و در همین راستا مکاتبه‌هایی با ارگان‌های دولتی انجام شده است. دبیر شورای زکات استان توضیح داد: در برخی از شهرستان‌ها ، زکات به طور مستقل جمع‌آوری و هزینه می‌شود که این میزان باید اعلام شده و با هماهنگی‌ شورای زکات صورت گیرد.

کاهش 27 درصدی نزولات جوی
رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش 27 درصدی بارش باران در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته، گفت: مشکلاتی در بخش گندم و جو دیم وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود بخشی از مبالغ برنامه‌ریزی شده تحقق نیابد.
«حسین جعفری» افزود: در سال گذشته 352 هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری 220 هزار تن باشد و در برآوردها تاثیرگذار باشد.
وی آگاه‌سازی کشاورزان برای پرداخت زکات هنگام برداشت محصول و همچنین در قالب کلاس‌های آموزشی و با استفاده از ظرفیت نماینده ولی فقیه در سازمان را از اقدامات جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: در سال جاری برای تسهیل پرداخت زکات کشاورزان، گزینه‌ای با عنوان زکات در سامانه خرید گندم از کشاورزان تعبیه شده که این اقدام گام موثری است.

نصب صندوق زکات
فرماندار زنجان هم در این جلسه با اشاره به این‌که نصب صندوق‌های زکات در خیریه‌ها ضروری نیست ادامه داد: برای ساماندهی، صندوق‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کفایت می‌کند و فرمانداری‌ نیز در بخش‌های مختلف از جمله تبلیغات محیطی و تشکیل شورای زکات در روستاها آمادگی دارد. نماینده ولی فقیه در استان در جلسه شورای زکات با اشاره به نقش تاثیرگذار برنامه‌های صدا و سیما در این بخش گفت: باید از ظرفیت این سازمان به طور مطلوب استفاده و گزارش‌ها را مداوم به مردم اعلام کرد. آیت‌الله «علی خاتمی» در خصوص زکات فطره گفت: این زکات باید قبل از ظهر پرداخت شود و اولویت آن نیاز غذایی فقراست. وی اظهار کرد: تا زمانی که فقرا در جامعه هستند ،زکات فطره نباید برای کارهای دیگر از جمله کارهای عمرانی هزینه شود. در همین راستا باید از روحانیون برای توضیح فتواها استفاده کرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 675172
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.