به گزارش ایرنا ، سند آمایش سرزمینی زنجان در حالی در نخستین جلسه این سند در استانداری روز سه شنبه مورد بررسی قرار گرفت که استاندار و معاون وی انتقاداتی نسبت به آن وارد می دانستند.
آمایش سرزمین درنظام حرفه‌ای و دانشگاهی ایران به برنامه ریزی فضایی در مقیاس ملی و منطقه‌ای اطلاق می‌شود و تدوین این سند به گفته استاندار زنجان از دهه 60 در دستور کار مسئولان قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ابتدای جلسه ای که به علت حضور استاندار د شورای تامین با 20 دقیقه تاخیر شروع شد، گفت: بیش از یک دهه از آغاز فعالیت کارشناسان برای تدوین سند آمایش سرزمین این استان سپری می شود.
شهرام طهماسبی اضافه کرد: گزارش وضعیت موجود در سال 88 به اتمام رسید اما در سال 90 با دریافت آمار جدید مورد بازنگری قرار گرفت و در گزارش فعلی به غیر از آمار جمعیت، آخرین وضعیت بر اساس آمار سال 93 و 94 بررسی شده است.
وی افزود: در این سند اهداف، سیاست ها، چشم اندازها و پیش ران های دخیل شناسایی و تعیین و طیف عظیمی از کارشناسان شناسایی و از نظر متخصصان دانشگاهی استفاده شد.
طهماسی اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم تصمیم های امروز بر سر آیندگان آوار نشود، از هم اکنون باید برنامه ریزی کرد و رو آمایش سرزمین مبنا، مبدا و منشا تمام حرکت های توسعه ای استان قرار گیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: آمایش سرزمین به معنای تدوین برنامه عملیاتی برای استفاده بهینه از ظرفیت های سرمینی بر مبنای کار علمی و تخصصی با تحلیل روند ها و با بهره گیری از نیروهای پیشران و کارشناسان است.
وی تاکید کرد: در ذیل سند آمایش سرزمین، برنامه های میان مدت توسعه از جمله برنامه ششم توسعه و در زیر مجموعه آن، برنامه ریزی های سالانه قرار دارد.
طهماسبی اظهار کرد: باید متوجه بود که برامه های سالانه متاثر از برنامه های توسعه ای و آن هم با تاسی از برنامه بالا دستی آمای شسرزمین باید تدوین و نوشته شود.
استاندار زنجان در حالی که دکتر محسن کلانتری گزارش 150 صفحه ای خود را به شکل خلاصه شده از اقدامات انجام شده برای سند آمایش سرزمین ارائه کرده بود، گفت: از همه دست اندرکاران انتظار می رفت که این سند زودتر از این آماده می شد.
اسدالله درویش امیری افزود: استان برای توسعه، پیشرفت و افزایش بهره وری نیاز به آمایش سرزمین دارد و با اتکای به این سند می توان در توسعه این استان به نتیجه رسید.
وی یادآورشد: در صورتی که بناست به بازارهای جهانی دست یابیم باید استانداردهای تولیدی را که جهانیان می خواهند، رعایت کنیم و این استانداردها در سند آمایش قید می شود و مورد تاکید قرار می گیرد.
درویش امیری با بیان اینکه بیش از سه دهه از آغاز تلاش مسئولان برای تدوین سند آمایش سرزمین در کشور سپری می شود، ادامه داد: مبانی، چهارچوب و جهتگیری های توسعه این استان باید بر مینای آمایش سرزمین تعریف شود و مسئولان بر روی به روز رسانی آمار آن متمرکز شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان هم در ادامه ضمن انتقاد از سیاست جذب سرریز جمعیتی سایر نقاط کشور به زنجان گفت: نمی توان بدون هیچ زیر ساختی برای اشتغال و توسعه اقدام به جذب این جمعیت کرد.
فرامرز نیک سرشت تاکید کرد: آغوش زنجان به روی نیروی نخبه، کارآفرین و سرمایه گذار باز است اما نمی توان بدون هیچ برنامه ای زمینه را برای ورود نیروی غیر ماهر، غیر شاغل و فاقد سرمایه فراهم کرد.
وی تصریح کرد: هیچ جایی در سند سرزمین آمایش برای برنامه تبدیل زنجان به قطب آمادی زنجان و ثمرات آن پیش بینی نشده است.
استاندار زنجان هم در تایید سخن معاون خود گفت: در صورتی که زیر ساخت های بخش های مختلف برای توسعه و اشتغال فراهم باشد، به خودی خود زمینه جذب و افزایش جمعیت در این استان فراهم می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ابتدا موافقت خود را نسبت به انتقاد وارده در مورد جذب جمعیت در این استان که در سند آمایش سرزمین کمبود آن به عنوان یک ضعف مطرح شده بود، اعلام کرد اما پس از شنیدن دفاعیت کارشناسان خود، گفت: سناریوهای مختلفی برای مدیریت این جمعیت پیش بینی شده است و می توان در صورت جذب جمعیت مازاد سایر نقاط کشور یا افزایش آن در سطح این استان آنها را اجرا کرد.
استاندار زنجان که با توضیحات کارشناسان حاضر قانع نشده بود، ختم جلسه را با یک جمله اعلام کرد'شما مطالعه کنید تا زنجان را به بهشت تبدیل کنیم'.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.