علیرضا اسداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای تغییر الگوی کشت و با هدف استفاده بهینه از آب زراعی، گیاه سورگوم جایگزین کشت ذرت در این شهرستان شده است.
وی یادآوری کرد: سال گذشته 2 هکتار از زمین های این شهرستان به کشت سورگوم اختصاص داشت که این روند در سال جاری افزایش یافته است.
اسداللهی افزود: سورگوم گیاهی از خانواده غلات به شمار می رود و بیشتر در منطقه گرمسیری کشت می شد، اما هم اکنون به دلیل مشکل بحران آب و در راستای بهره برداری بیشتر از منابع آبی و در عین حال تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری، کشت آن در شهرستان ترویج یافته است.
وی بیان کرد: مقدار برداشت این محصول در هر دوره 70 تن بوده و در صورت بهره برداری مناسب در دامداری ها این سطح به مراتب افزایش خواهد یافت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمدره ادامه داد: این در حالی است که ذرت در این شهرستان سطح زیر کشت بالایی ندارد و در سال به 200 هکتار می رسد و برای مدیریت بهنیه مصرف آب کشت سورگوم مورد توجه قرار گرفته است.
وی ابراز کرد: هم اکنون جهاد کشاورزی این شهرستان کلاس های آموزشی ویژه ای را برای کشاورزان علاقه مند به کشت سورگوم تشکیل داده که مطالبی در ارتباط با مزایای آن ارائه می شود.
اسداللهی افزود: کشاورزی با منطق، علم و مسائل اقتصادی همراه است و در صورتی که کشاورزان در کلاس های آموزشی شرکت کنند می توان به رغبت بیشتر این قشر برای کشت این محصول امیدوار بود.
وی خاطرنشان کرد: کشت محصولات مقرون به صرفه با منابع آب اندک و بازدهی آن در مدت کوتاهی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی است که با جدیت در حال پیگیری است.
به گزارش ایرنا، قدرت تحمل سورگوم به گرما بیشتر از سایر غلات است و به همین دلیل به آن شتر گیاهان زراعی می گویند همچنین سورگوم تحمل خوبی نسبت به شوری آب و خاک، خشکی و مسمومیت آلومینیوم دارد ، به همین علت برای کشت در این منطقه برای اصلاح الگوی کشت انتخاب شده است.
مجموع زمین های زیرکشت شهرستان خرمدره حدود 22 هزار هکتار است که از این میزان 14 هزار و 500 هکتار را زمین های آبی و دیم و مابقی را باغ ها تشکیل می دهند.
شهرستان خرمدره با 407 کیلومتر مربع مساحت معادل 1.8 درصد از وسعت کل استان و 65 هزار و 166نفر معادل 6.4 درصد از جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.