به گزارش ایرنا ، قاسم سبزعلی روز دوشنبه در حاشیه جلسه بهبود ظرفیت زنان روستایی در مدیریت پایدار منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: در عرصه کلان باید با خروج از روش سنتی و ورود به سیستم صنعتی و فناوری روز در دستو کار قرار گیرد، در حالیکه هنور رویکرد سنتی در جوامع محلی رواج دارد.
وی به استفاده از ظرفیت زنان در جوامع محلی برای مدیریت پایدار منابع طبیعی اشاره کرد و یادآورشد: استفاده از جوامع محلی، ثمن ها و تعاونی در این مقوله مهم است و اثر گذارترین بخش جامعه زنان بشمار می روند تا بتوانیم در توانمندسازی اقتصادی گام های موثرتری برداریم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: طی سه دهه گذشته شاهد تخریب جدی عرصه های منابع طبیعی و واردشدن خسارت به آب، هوا و خاک هستیم و از طرفی این سه مقوله مهم بستر توسعه و حیات بشری است که با خطراتی روبرو شده است.
سبزعلی ادامه داد: در رویکرد توانمندسازی اقتصادی استان های مختلف بویژه زنجان پیشگام بوده است که باید علاوه بر استفاده از ظرفیت درون کشوری از قابلیتهای برون مرزی یونسکو و جوامعی که در این طرفیت ها به ما کمک می کنند استفاده شود تا کاهش خسارت به منابع طبیعی را داشته باشیم.
وی افزود: توانمند سازی جوامع محلی با استفاده از ظرفیت زنان در استان های زنجان و یزد و دیگر استان ها بصورت پایلوت انجام شده اما این مساله نیازمند برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی است تا اثرات آن شناخته و نهادینه شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع کشور ،منابع طبیعی را امانتی برای نسل آینده دانست که بدون مشارکت مردم نگهداری از آن ممکن نیست.
سبزعلی از تشکیل 300 هزار پرونده درباره حریق مراتع در سال خبرداد و افزود: در همین مدت 15 هزار هکتار از مراتع طعمه حریق می شود که 95 درصد عامل انسانی دخالت دارد که بیش از 60 درصد آن عمدی است، باید به حداقل برسد.
وی افزود: در سطح کشور برنامه ریزی و هدف گذاری های متعددی برای تجهیز انجام دادیم، طی سال گذشته تفاهم نامه چهار جانبه ای با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و وزارت دفاع انجام شد تا بتوانیم از ظرفیت ها و نزدیک به 200 میلیارد تومان وام های بین المللی برای در تامین و تجهیز یگان حفاظت در استان ها استفاده و اقدامات موثری انجام دهیم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: طی سال گذشته نزدیک به 14 نقطه کشور بالگرد مستقر شده که این برنامه در سال جاری نیز محقق می شود.
سبزعلی با بیان کاهش 30 درصدی آتش سوزی جنگل ها در سال گذشته و افزایش آتش سوزی در مراتع ، یادآورشد: باید با تعامل و همکاری مردم و ایجاد زیرساخت های لازم این موارد خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.