محمدرضا جمشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری پرفشاری خون یکی از شایع ترین بیماری های جوامع صنعتی به شمار می رود و بسیاری از پزشکان معتقدند سنگ بنای این بیماری از سنین پایین نهاده می شود.
وی تاکید کرد: افرادی که سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسبی داشته باشند بیشتر در معرض این بیماری قراردارند.
جمشیدی اظهارکرد: مصرف غذاهای پرکالری وچرب، فیبرکم و پر نمک، نداشتن تحرک بدنی، مصرف نکردن سبزیجات و میوه های تازه موجب ابتلای افراد به بیماری پرفشاری خون می شود.
به گفته، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، در بیماری فشار خون استرس وارده بر روی جداره داخلی عروق شریانی سبب، تصلب شرایین و غیر قابل ارتجاع و سخت شدن جداره شریان ها و موجب رسوب کلسیم می شود.
جمشیدی ادامه داد: با تغییرات فشارخون، عروق شکننده و احتمال پارگی آنها افزایش می یابد و درصورت ایجاد لخته و یا پارگی شریان ها سکته های قلبی و مغزی اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد: تغییراتی که در نتیجه بیماری فشار خون در عروق کلیه ایجاد می شود سبب از بین رفتن کلیه ها و در نهایت نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه در فرد بیمار می شود.
فوق تخصص بیهوشی قلب گفت: برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری فشار خون باید شیوه زندگی تغییر کند، مصرف نوشابه های حاوی قند، غذاهای پرکالری، فست فودها، نمک و چربی محدود شود و استفاده از سبزیجات و میوه های تازه در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری بسیار موثر است.
جمشیدی خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در کشور 18 درصد و در استان زنجان 15 درصد است.
وی تاکید کرد: در دولت یازدهم و در برنامه طرح تحول نظام سلامت یکی از برنامه های مهم در حوزه بهداشت و درمان غربالگری همه افراد بالای 30 سال به لحاظ فشار خون و چربی خون و برخی از بیماری های غیرواگیر (طرح ایراپن) است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: این طرح درمناطق روستایی و شهری در کل جمعیت استان توسط کارکنان بهداشتی به صورت فعال انجام می شود.
حمشیدی خاطرنشان کرد: تاکنون 30 درصد از جمعیت استان زنجان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.
وی اظهارکرد: این طرح از بهمن سال 1395 در سطح کشور و استان زنجان آغاز شده است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده ** رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.