به گزارش ایرنا، احسان علی منگی شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاحیه سومین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان به استقبال قابل توجه مخاطبان از این جشنواره در دروه های گذشته اشاره کرد و افزود: مشاهده تحقق یکی از مهمترین تصمیمات سازمان همکاری اقتصادی(اکو) برای برگزاری سالانه جشنواره غذای اکو در زنجان بسیار امیدوار کننده است.
وی با بیان اینکه شهر زنجان در چهار راه فرهنگ های بزرگ قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این شهر دارای اهیمت بالایی در حوزه صنایع دستی و فرهنگی است و مکانی ایده آل برای برگزاری چنین جشنواره هایی محسوب می شود.
منگی از تلاش و تعهد مردم و مسئولان زنجان برای تبدیل جشنواره غذای اکو – جاده ابریشم به واقعه ای مهم و موفق قدردانی کرد و گفت: منطقه اکو با مساحتی بیش از هشت میلیون کیلومتر مربع از آسیای مرکزی تا جنوب و جنوب شرقی آسیا با جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر به داشتن زیبایی های منحصر بفرد و تنوع میراث فرهنگی و تاریخی شهره است.
وی افزود: این منطقه دارای توانمندی های بالقوه عظمیی است تا به مقصد گردشگردی عمده در جهان تبدیل شود اگر چه تا کنون این ظرفیت به طور مناسب مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
منگی یادآور شد: سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به عنوان یک ساز و کار بین دولتی با تقویت همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک اقتصادی و اجتماعی با استفاده از توانمندی های درون منطقه ای و بین المللی، همواره می کوشد تا زمینه توسعه پایدار را در کشورهای عضو فراهم کند.
وی ادامه داد: در راستای تحقق چنین هدفی، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با همکاری جمهوری اسلامی ایران، جشنواره غذای اکو را در سال 2015 به عنوان یک پروژه مشترک بنا نهاد تا از این طریق زمینه توسعه گردشگری در شهر تاریخی زنجان را فراهم کند. معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و روبه رشد ترین بخش های اقتصادی در دنیا است، تاکید کرد: برای توسعه گردشگری نیازمند اتخاذ سیاست ها، راهبردها و برنامه های مختلف در سطوح ملی و منطقه ای هستیم.
وی افزود: در این رابطه سران کشورهای عضو اکو، سال گذشته در سیزدهمین نشست سران در اسلام آباد، سند چشم انداز 2025 اکو را تصویب کردند که در آن صنعت گردشگری جایگاه مهمی پیدا کرده و جزو اولویت های سازمان به رسمیت شناخته شده است.
منگی با بیان اینکه با تحقق توسعه پایدار گردشگری، ارتقا وضعیت زندگی ساکنان منطقه اکو نیز تضمین خواهد شد، خاطرنشان کرد:
دبیرخانه اکو پروژه های مختلفی را در این راستا و برای همگامی با جوامع محلی و معرفی توانمندی ها و طرفیت های گردشگری آن ها آغاز کرده است.
به گزارش ایرنا،سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به 'اکو' یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.
سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
سومین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم از 20 تا 22 اردیبهشت جاری در مجموعه نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان در حال برگزاری است.
8068/7312
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.