به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، رضا رمضانی به دعوت ستاد روحانی در جمع مردم زنجان افزود: رانت هایی عظیمی که در دولت 9 و 10 داده شد، آنچنان بزرگ بود که سازمان های مبتنی بر رانت شکل گرفت و این سازمان ها اجازه نمی دهد که وظایف محیط زیستی آنگونه که باید شکل بگیرد.
به گفته این فعال اجتماعی ، مولفه های محیط زیست در ایران نسبت به سایر مسائل توسعه ای، موضوعی نوپا محسوب می شود و مغفول مانده است.
وی یادآورشد: مولفه های محیط زیستی مبتنی بر مسائل دموکراسی است و رعایت آن می تواند به مانعی در برابر رانتخواری تبدیل شود.
رمضانی خاطر نشان کرد: بسیاری از طرح هایی که شعار توسعه دارند ، در صورتی واقعیت توسعه آفرین بودن آنها تضمین می شود که مولفه های محیط زیستی در آن رعایت شده باشد اما زمانی که این مولفه ها رعایت نمی شود، فاجعه ای مثل دریاچه ارومیه رخ می دهد.
رمضانی ادامه داد: دریاچه ارومیه به خاطر اجرای پروژه هایی که مولفه های محیط زیستی در آن رعایت نشده بود، همچون پروژه های سد سازی و توسعه کشاورزی بدون پشتوانه کارشناسی خشک شد.
این فعال محیط زیست ادامه داد: هزاران میلیارد هزینه شد و علاوه بر آنکه ثمری نداشت، بلکه مصیبت آفرینی کرد و دولت روحانی مجبور شد، هزاران میلیارد دیگر از بودجه کم خود اختصاص بدهد تا این بحران را مرتفع کند.
وی اضافه کرد: اگر به محیط زیست و مقوله های علمی آن اهمیت داده شده بود، بسیاری از آن پروژه ها یا اجرا نمی شد و به جای آن در پروژه های توسعه محور و سازگار با توسعه در دستو کار قرار می گرفت، یا طرح ها بدرستی اجرا و منجر به توسعه می شد.
رمضانی اضافه کرد: در کل دنیا این موضوع نهادینه شده است که اگر خواهان توسعه هستید، به حتم باید مسائل محیط زیستی را رعایت کنید ، محیط زیست یک پیوست برای اجرای پروژه نیست، بلکه مولفه های محیط زیستی تضمین کننده توسعه است.
وی اظهار کرد: در کل دنیا برای آنکه توسعه تضمین پیدا کند، این چنین ترسیم می کنند، که شما شاخص های محیط زیستی را محور قرار دهید تا توسعه آفرین بودن پروژه های بخش های مختلف تضمین شود.
رمضانی اذعان کرد: اگر این اتفاق نیفتاد، سود دهی پروژه ها پس از مدت کوتاهی ساقط و زیان ده می شوند به گونه ای که میزان خسارت و زیان آن بیش از سوددهی اجرا می شود.
این فعال محیط زیست ادامه داد: در حقیقت مولفه های محیط زیستی، تضمین کننده توسعه، صنعت، کشاورزی و گردشگری موفق است چرا که تمامی منابع توسعه را حفظ می کند و پایداری آن جزو شروط اصلی محیط زیست است.
وی به نتیجه نشست ریو دو ژانیرو در سال 1997 اشاره کرد و افزود: در این نشست کل دنیا به این اجماع رسید که برچیدن فقر نیازمند بهبود محیط زیست و بهبود محیط زیست نیازمند از بین بردن فقر است و اگر مسائل زیست محیطی رعایت نشود، به حتم رشد اقتصادی متوقف می شود یا حرکت منفی به خود می گیرد.
رمضانی تاکید کرد: نگاه محیط زیست این است که اگر می خواهید بهتر زندگی کنید، باید به شکل مستمر الگوهای توسعه را به روز رسانی کنید و مدرن شوید.
این فعال محیط زیست گفت: در دولت روحانی به یک دلیل می توان گفت که دولت کارکرد عالی داشت، به این شکل که به گفتمان محیط زیست رسمیت بخشید و در همان سال 92 هرگز اعلام نکرد یا توسعه یا محیط زیست، بین این دو تضادی را معرفی نکرد و آن را یکی از شعارهای خود مطرح ساخت و همه مولفه ها را در یک راستا قرار داد.
وی یادآورشد: مولفه های رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست در یک راستا هستند و اگر اقتصاد خوب باشد، محیط زیست می تواند حفظ شود و دولت همین موضوع را در منشور حقوق شهروندی قرار داد.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.