اکبر کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجا که بسیاری از آیین ها و سنن گفتاری مناطق مختلف استان در حال انقراض است، بنابراین بر آن شدیم تا پس از پروژه گردآوری 'داستان های آشیقی منطقه زنجان'، گردآوری میراث ناملموس سایر مناطق استان را نیز در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد: پروژه پژوهشی ' اوخشامالار منطقه قیدار' که مشتمل بر لالایی های مادران و کار آواها (ایش نغمه لری) در این منطقه است، دومین پروژه موسسه فرهنگی و هنری سمت گنجینه ققنوس در جهت حفظ و حراست از میراث ناملموس مناطق استان است که کار جمع آوری مستندات آن به پایان رسید.
کریمی افزود: گروه پژوهش با همکاری ابوذر علی بیگلو از پژوهشگران منطقه، برای شناساسی و ثبت و ضبط مستندات مرتبط با سنن های گفتاری، به 65 روستا در منطقه قیدار سفر کرد.
به گزارش ایرنا، موسسه سمت گنجینه ققنوس پیش از این، از طریق جمع آوری و ثبت ملی 'داستان های آشیقی منطقه زنجان' علاوه بر عضویت در سازمان ICCN(شبکه همکاری جهانی بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس بشری)، زمینه عضویت و ورود شهر زنجان به این سازمان را هم فراهم کرد.
میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است.
این موارد ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می شود.
6085/7312
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.