محمود صیاد بورانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته مجموع هزینه ای که برای خرید تضمینی گندم پرداخت شد به چهار هزار و 500 میلیارد ریال می رسید، این در حالی است که آبزی پروری به تنهایی یک هزار و 500 میلیارد ریال درآمدزایی داشت.
وی یادآورشد: سال گذشته صنعت آبزی پروری با تولید 13 هزار و 693 تن در حد 600 هزار قطعه ماهی زینتی و حدود 13 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی برای 2 هزار و 53 نفر اشتغالزایی کرد.
صیادبورانی اظهار کرد: درآمد ناخالص این فعالیت بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال بود که به طور متوسط برای هر کشاورز 720 میلیون ریال محسوب می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این میزان درآمد در شرایطی است که دولت علاوه بر آنکه هیچ یارانه ای بابت آن پرداخت نکرده، اقدام به خرید تضمینی محصول هم نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تولید این محصول نیاز آبی بسیار کمتری نسبت به سایر محصولات دارد چرا که آب مورد استفاده در آن پرت و تلف نمی شود.
صیادبورانی ادامه داد: طول دوره آبزی پروری، قابل محاسبه و برنامه ریزی است و نسبت به سایر محصولات کشاورزی در معرض خطر سرما و گرما زدگی نیست.
مدیر امور شیلات و ابزیان استان زنجان گفت: خاک و زمین مورد نیاز آبزی پروری زمین های درجه سه و چهار کشاورزی است و با کمترین توقعات می توان در این زمینه فعالیت کرد.
وی اضافه کرد: نرم جهانی آب مورد نیاز برای آبزی پروری 10 لیتر در ثانیه به شمار می آید که این میزان با برنامه ریزی در زنجان به یک لیتر در ثانیه رسیده است.
صیادبورانی ابراز کرد: از سوی دیگر برای تولید این محصول، می توان از استخرهای خاکی بهره جست و این موضوع به معنای نیاز حداقلی به استفاده از تسهیلات بانکی است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: به ازای هر پنج تن تولید آبزیان، یک فرصت شغلی در صنعتی ایجاد می شود که تمام تبعات آن قابل کنترل است و هیچ آلایندگی برای تولیدکنندگان و محیط زیست ندارد.
وی تاکید کرد: این صنعت نیاز به حمایت جدی همه مسئولان برای رونق و ایجاد اشتغال دارد تا بتوان به پتانسیل مطالعه شده تولید 86 هزار تن آبزی و اشتغالزایی برای 20 هزار نفر دست یافت.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.