هوشنگ خندان دل شامگاه چهارشنبه در شورای فنی و عمرانی استان زنجان افزود: بر اساس نتایج آخرین سرشماری 75 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند و توجه به این بخش بزرگ از جمعیت اهمیت خاصی دارد و باید ساز و کار قابل اطمینان و پایداری به آنها ارائه شود.
وی یادآورشد: هم اکنون بیش از یک هزار و 240 شهر در کشور وجود دارد که فقط جمعیت هفت مورد از آنها به بیش از یک میلیون نفر می رسد و شاید بتوان گفت که نزدیک 25 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در این شهرها ساکن هستند.
خندان دل با بیان اینکه نظام تامین مالی برای این شهرها اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: میزان انتظار مردم به وسیله تامین مالی برآورد می شود اما پیش از آن، این سیستم تامین مالی باید خواستگاه قانونی داشته باشد.
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور گفت: سرانه نیاز مالی ساکنان شهرهای کوچک و متوسط به نسبت شهرهای بزرگ، شاید یک به 10 باشد و همین موضوع سبب می شود تا بسیاری از مردمی که ساکن شهرهای کوچک هستند، مایل به مهاجرت به شهرهای برخوردار و بزرگ باشند.
وی خاطرنشان کرد: دولت برای مدیریت این وضعیت 2 لایحه برای اصلاح قوانین مرتبط با مدیریت شهری و کسب درآمدهای پایدار به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.
خندان دل ادامه داد: هم اکنون شهرها بر اساس قوانین مربوط به پنج دهه قبل مدیریت می شوند و تصویب این 2 لایحه، آرزوی دیرینه برای مدیریت شهری را برآورده می کند.
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور گفت: بسیاری از شهرداری های کشور هم اکنون با سه تا پنج برابر نیروی انسانی مورد نیاز خود فعالیت می کنند که این وضعیت برای مدیریت مالی و هزینه ای آنها، نیازمند ساماندهی است.
وی تصریح کرد: وضع موجود محصول اصلاحات و مداخلاتی است که در دولت گذشته انجام شده و نوع نگاه به مدیریت شهری دگرگون شده است.
خندان دل اضافه کرد: بناست امسال آزمونی برای تبدیل وضعیت 50 هزار نفر از نیروهای قراردادی شهرداری ها در سطح کشور برگزار شود و ورود هر نوع نیروی جدید از طریق همین آزمون به مجموعه مدیریت شهری ممنوع است.
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور بر لزوم جذب مشارکت مردمی برای تامین مالی و اجرای پروژه های شهری تاکید کرد و گفت: مشارکت دادن مردم بخشی از اصول اصلی مردم باوری است و اقتصاد مقاومتی هم بر همین موضوع تاکید دارد.
وی به فعالیت 300 هزار نفر در شهرداری های سراسر کشور اشاره کرد و افزود: باید مقرراتی حاکم شود که ورود و خروج نیروها بر اساس آن سامان یابد و هیچ نوع مداخله ای در جذب نیروها وجود نداشته باشد.
خندان دل به مبتلا بودن تمام شهرداری ها با مشکلات تامین مالی اشاره کرد و خواستار جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی شد.
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور گفت: ایجاد بناهای مرتفع در شهرها شاید به نظر کار جذابی باشد اما ساخت بناهای پایدار و ماندگار همچون رختشویخانه زنجان که موجب افتخار آیندگان باشد، کار آسانی نیست.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.