احمد حاجبی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جشنواره عکس سلامت روان در زنجان افزود: سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن هر فردی پتانسیل های خود را می شناسد، می تواند با استرس های معمول زندگی کنار بیاید، می تواند بطور موثر و ثمربخشی کار کند و قادر است که در فعالیت های جامعه خود مشارکت کند.
وی با بیان اینکه سلامت روان در سنین مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآورشد: آمار نشان می دهد که 23.6 درصد از افراد 15 تا 64 سال به نوعی ابتلا به یکی از اختلالات روانی را تجربه کرده اند و یا مبتلا به آنها هستند.
حاجبی اظهار کرد: سلامت روان از همان زمانی که والدین تصمیم می گیرند فرزندی را به دنیا بیاورند، شکل می گیرد و تولد یک فرزند سالم نیازمند، برخورداری پدران و مادران از سلامت روان است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شکل گیری رفتارهای هنجار و تنظیم هیجانات مقوله هایی هستند که سنگ بنای آنها از همان دوران کودکی شکل می گیرد و در این زمینه هم محیط رشد کودک و هم رعایت اصول فرزندپروری توسط والدین نقش دارد.
وی خاطر نشان کرد: دوران نوجوانی بستر تغییرات بیولوژیک و رفتاری قابل توجهی است که می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات اضطرابی، خلق، سوء مصرف مواد و سایر رفتارهای پرخطر باشد و در این دوره سلامت روان نوجوان مغفول می ماند در حالی که والدین و اولیای مدارس باید از پدیده های روانشناختی در دوران نوجوانی و نحوه مواجهه با آنها آگاهی کافی داشته باشند.
حاجبی ادامه داد: براساس شواهد موجود دوران جوانی می تواند دوره شروع بسیاری از اختلالات روانپزشکی باشد که باید آنها را شناخت، پذیرفت و برای درمان آنها، جوان را حمایت کرد ولی همزمان مسئولیت پذیری را در وی افزایش داد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان جوانان در بسیاری از دستگاه ها باید مورد توجه باشد، از جمله دانشگاه ها، پادگان های سربازی و محل های کسب و کار؛ وقتی یک مشکل بروز می کند، باید با یک رویکرد علمی به آن پرداخت.
وی اضافه کرد: دوران میانسالی همراه با تغییرات مهم رشدی در زمینه های فکری، عاطفی، اجتماعی و زیستی مانند تحولاتی در بینایی، شنوایی، پوست، استخوان بندی، مو و توانایی جنسی است.
حاجبی ابراز کرد: علاوه بر تغییرات متنوع در این مقطع از زندگی، فرد میانسال دل مشغولی های زیادی دارد که می توان به پرورش فرزندان، حفظ رابطه با همسر، حفظ کارآمدی حرفه ای خود، حفاظت از والدین سالخورده خود یا تحمل فقدان آنها و پذیرش مسئولیت های سنگین اجتماعی اشاره کرد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افسردگی را یکی از مهمترین مشکلات روانی شایع در جامعه برای گروه های مختلف سنی اعلام کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد که بیش از 350 میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی هستند.
وی با بیان اینکه در برخی از کشورها، از هر 10 نفر مبتلا به افسردگی، فقط یک نفر درمان مناسب دریافت می کند، افزود: افسردگی، سهم قابل توجهی از بار ناشی از بیماری ها را به خود اختصاص می دهد و تمامی جوامع را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد.
حاجبی یادآورشد: اختلال افسردگی اغلب در سنین جوانی شروع می شود، عملکرد افراد را کاهش می دهد و عود کننده است و با عوارض و پیامدهای خانوادگی، شغلی و اجتماعی منفی قابل توجهی همراه است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به راهکارهای مقابله با افسردگی اشاره کرد و گفت: علائم و نشانه های اختلال افسردگی را بشناسیم، وجود آن را مثل هر بیماری دیگری بپذیریم، انگ ناشی از اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی را کاهش دهیم، جایگاه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، سهم خود را در کاهش استرس های جامعه به خوبی ایفا کنند و با علم به تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر افسردگی، از جنبه بیولوژیک آن غافل نباشیم.
در پایان این مراسم عکاسان برتر و برگزیده این جشنواره معرفی شدند و نمایشگاه عکس سلامت روان در محل کارخانه کبریت زنجان گشایش یافت.
این نمایشگاه از پنج تا هشت اردیبهشت در همین محل دایر است.
در این جشنواره 16 هزار اثر از 79 کشور رسیده بود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.