محمد رشید کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ' شاربن' یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که همه دام های علفخوار و گوشتخوار را می تواند درگیر کند.
به گفته وی، روش انتقال در دام ها به صورت غالب از طریق گوارشی است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری ' شاربن' زیان های اقتصادی قابل ملاحظه ای به دامداران وارد می کند و این بیماری مشترک بین انسان و دام است.
کرمی به بیماری دامی' آبله' نیز اشاره کرد و یادآورشد: این بیماری یکی از بیماری های مسری در بین دام های سبک' گوسفند و بز' به شمار می رود که می تواند منجر به بروز خسارت ها و تلفات در این گروه از دام ها شود.
کرمی با بیان اینکه هم اکنون واکسیناسیون دام های سبک و سنگین و علیه بیماری های' شاربن و آبله' در همه شهرستان های استان زنجان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیشگیری از این بیماری ها در بین دام ها مستلزم همکاری بیشتر دامداران در مناطق شهری و روستایی است.
وی افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده در عملیات واکسیناسیون علیه بیماری' شاربن ' بیش از 516 هزار و 500 راس دام سبک و سنگین و یکهزار و 700 تک سمی تحت پوشش قرار می گیرند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از این تعداد حدود 486 هزار راس گوسفند و بز و 30 هزار و 500 راس دام گاو است.
کرمی اظهارکرد: برای پیشگیری از بیماری دامی' آبله' نیز 800 هزار گوسفند و بره و 117 هزار بز و بزغاله تحت پوشش عملیات واکسیناسیون قرار می گیرند.
واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های شاربن و آبله با همکاری 24 اکیپ از بخش خصوصی و دولتی در سطح استان زنجان آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کزاز و شاربن علامتی، طاعون، تب برفکی، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی و دیگر بیماری ها سالانه به صورت رایگان با همکاری اکیپ های بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.
دامپزشکی همواره کنترل و پیشگیری از بیماری دامی و مشترک بین انسان و دام، بیشترین و مهمترین جایگاه را دارد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.