به گزارش ایرنا ، برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک، توافقی بین المللی بر سر برنامه های هسته ایران است که یکی از بزرگترین فعالیت های انجام شده و به ثمر رسیده دولت جمهوری اسلامی طی 39 سال گذشته برای نشان دادن صلح آمیز بودن فناوری های هسته ای ایران محسوب می شود و حذف تحریم های شورای امنیت به عنوان برجسته ترین دستاورد برجام به شمار می آید.
برجام ثمره یک ماراتن دیپلماسی نفس گیر میان ایران و سران و تصمیم سازان جهانی بود که توانست توان چانه زنی دولتمردان ایران را به نمایش بگذارد و به تبع آن تاثیر مثبت بسیاری در عرصه های مختلف بویژه حوزه اقتصاد داشته باشد.
به تبع ثمرات برجام در عرصه ملی، استان ها و مناطق مختلف کشور هم منتفع شدند و شاید بتوان ادعا کرد که استان ها بیشترین انتفاع اقتصادی را این دستاورد بین المللی داشتند.
به تبع گشایش های اقتصادی رخ داده در سطح ملی، زنجان هم شاهد رونق مراودات بین المللی و ورود سرمایه گذاران اروپایی و آغاز فعالیت های مشترک تجاری بود.
استاندار زنجان با در نظر گرفتن همین موضوع گفت: 430 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان انجام شده که نمونه بارزی از تاثیر مثبت برجام در زنجان است.
اسدالله درویش امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طبع، تاثیر برجام برای کل کشور از جمله زنجان بود و همه مردم از ثمرات و نتابج آن منتفع شدند.
وی یادآورشد: ما وقتی بر اثر دیپلماسی بسیار فعال و گسترده ای که دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود در سطح بین المللی داشت، دستاوردهای بسیاری داشتیم.
درویش امیری اظهار کرد: برای مشاهده گستردگی این دستاوردها، باید قدری به قبل از استقرار این دولت برگردیم و چگونگی رفتار دیگر دولت ها، نگاه آنها و برخورد کشورهای دیگر با مردم ایران را به خاطر آورد.
استاندار زنجان گفت: در صورتی که به گذشته توجه نکنیم و به خاطر نیاوریم، به حتم نمی توانیم به دستاوردهای برجام به شایستگی پی ببریم.
وی خاطر نشان کرد: پیش از دولت یازدهم افکار عمومی دنیا علیه ایران متحد شده و ایران هراسی همه جهان را گرفته و این موضوع در افکار عمومی نهادینه شده بود که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است و اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته بود.
درویش امیری ادامه داد: به تبع این جریان، آمریکایی ها و اسرائیلی ها، به شدت از این فضا علیه ملت ایران سوء استفاده می کردند.
استاندار زنجان گفت: دکتر روحانی به سبب تجربه گران سنگی که در شورای امنیت ملی و اشراف کامل بر حوادث جهان داشت پس از آغاز به کار خود در کرسی ریاست جمهوری رئیس جمهوری، به سرعت توانست این فضا را مهار کند و از بین ببرد و امروز در دنیا کسی جمهوری اسلامی را به عنوان کشوری که به دنبال سلاح هسته ای است، نمی شناسد.
وی تاکید کرد: در کنار از بین رفتن این ذهنیت، امروز مجمامع مبین المللی حق برخورداری از دانش هسته ای جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخته اند و همان دانش و تکنولوژی که در گذشته در اختیار ایرانیان بود، ادامه یافته است و این همان بزرگترین دستاورد برجام است.
درویش امیری به از بین رفتن تحریم ها اشاره و اضافه کرد: تحریم های علیه ایران در 2 بخش بود که قسمتی مربوط به تحریم های آمریکا به علت اختلافات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بخش دیگر مربوط به تحریم های شورای امنیت به علت فعالیت های ایران در حوزه دانش هسته ای بود.
استاندار زنجان گفت: پس از توافق میان ایران و کشورهای عضو 1+5 در قالب برجام، تحریم های شورای امنیت به طور کل از میان برداشته شد اما تحریم هایی که آمریکا علیه ما داشت کماکان ادامه دارد و آمریکا در این ارتباط به بد عهدی خود ادامه می دهد.
وی ابراز کرد: در همین راستا توانستیم اعتماد اروپاییان به آمریکا را از بین ببریم و امروز اروپاییان فهمیده اند که به آمریکا به هیچ وجه نمی توان اعتماد کرد چرا که این مذاکرات با حضور نماینده آمریکا و وزیر خارجه آمریکا در گروه 5+1 انجام شد و توافق شده بود که به طور کلی تحریم ها برداشته شود اما این دولت به تعهدات خود عمل نکرد.
درویش امیری تصریح کرد: پیش از برجام، همانگونه که همه می دانند، ایران در بحث حمل و نقل دریایی، هوایی و ترانزیتی مشکل داشت و حتی برای خرید قطعات یدکی برای ناوگان هوایی و دریایی باید از طریق چند واسطه و گاه متوسل شدن به دلالان بین المللی اقدام می کرد.
استاندار زنجان گفت: کشتی های ایران حق تردد در آب های آزاد را نداشتند و ناوگان هوایی جمهوری اسلامی مشکلات بسیاری داشت که همگی به فصل الهی و با تلاش دولت از میان برداشته شد.
وی افزود: به علت فرسوده بودن بخشی از ناوگان هوایی ایران، علاوه بر لغو و تاخیر در پروازها، مردم با امنیت خاطر کامل از این ناوگان استفاده نمی کردند و سالانه 4.5 میلیارد دلار به منظور اجاره هواپیما جهت جابجایی مسافر به شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرداخت می شد.
درویش امیری یادآورشد: به دنبال برجام، دولت موفق به انعقاد قرارداد اجاره به شرط خرید 200 فروند هواپیما از شرکت ایرباس شد که هزینه آن از همین محل 4.5 میلیارد دلار اجاره بها تامین می شود.
استاندار زنجان گفت: به تبع برجام، ارتباطات بانکی و مالی بین جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورها برقرار شد که تاثیر آن در این استان هم مشهود است و امروز به دلیل شرایط و فضای مساعد بین المللی که برای کشور ایجاد شده، تردد صادرکنندگان و تجار به اقصی نقاط جهان به غیر از آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان آنها، به سهولت انجام می شود.
وی اظهار کرد: امروز کالاها از گمرک زنجان ب45 کشور صادر و از 48 کشور مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید وارد می شود و آمارها در این زمینه گویای افزایش 1.5 برابر فعالیت گمرک این استان است.
درویش امیری خاطرنشان کرد: میزان صادرات این استان 228 میلیون دلار در سال 94 و 294 میلیون دلار در سال 95 بود و درآمد زنجان در سال 94 به 718 میلیارد ریال و در سال 95 به یک هزار و 180 میلیارد ریال رسید.
استاندار زنجان به حضور سرمایه گذاران خارجی در این استان طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی دهه فجر سال گذشته، برای نخستین بار در ایران، عملیات اجرایی شرکت پانچ بلژیک با سرمایه گذاری 35 میلیون یورویی با مشارکت سازمان ایدور برای تولید گیربکس اتوماتیک در ایران آغاز شد.
وی به حضور سرمایه گذاران چینی، ترکیه ای و کره ای در حوزه صنعت این استان اشاره کرد و ادامه داد: از سوی دیگر با کشور کنیا توافق شده است که در حوزه کشاورزی و صنعت ساختمان همکاری و روابط خوبی شکل بگیرد.
درویش امیری به توسعه فعالیت های بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان پس از برجام اشاره کرد و از ایجاد روابط تجاری این اتاق با کشورهای دانمارک، فنلاند، ترکیه، روسیه، چین و گرجستان خبر داد.
استاندار زنجان گفت: پس از برجام، سطح ارتباطات بین المللی تجار زنجانی و میزان پذیرش و اعزام هیات تجاری افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری زنجان گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی وارده ثبت شده و ثبت نشده در این استان از سال 92 تا پایان سال 95 به 610 میلیون دلار رسید.
مسعود اطاعتی افزود: شرکت های سرمایه گذاری بسیاری از کشورهای ترکیه، چین، ژاپن، آذربایجان، آلمان و بلژیک در صنایع این استان سرمایه گذاری کرده اند که بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری آنان هنوز ثبت نشده است و یا در مسیر جذب قرار دارد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.