رحیم عصفوری روز یکشنبه در ستاد تنظیم بازار افزود: برطرف سازی برخی از تخلفاتی که در بازار زنجان وجود دارد، نیازمند فرهنگ سازی است.
وی یادآورشد: نصب نکردن برچسب قیمت ها و صادر نکردن فاکتور به رغم آنکه در بسیاری از مواقع برای مردم موضوع مهمی به نظر نمی رسد، تخلفاتی محسوب می شوند که برطرف سازی آن نیازمند فرهنگسازی است، چرا که نبود آنها شائبه قاچاق بودن کالا را تقویت می کند.
عصفوری اظهار کرد: بازرسی خوبی در میان دستگاه های نظارتی برای کنترل بازار و جلوگیری از تخلف انجام شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: هر ساله از ابتدای اسفند دغدغه تامین میوه شب عید وجود دارد که این موضوع باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد تا در پایان سال با مشکلی مواجه نشویم.
وی بر لزوم شناسایی آمار و اطلاعات اصناف این استان تاکید و خاطرنشان کرد: نبود این آمار و اطلاعات، منجر به شکل گیری برخی اصناف بی هویت و بدون مجوز می شود که علاوه بر نبود نظارت بیمه و امور مالیاتی، امکان وقوع تخلف در آن هم وجود دارد.
عصفوری به روند افزایش قیمت ها طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در سال 92، استان زنجان نرخ تورم بالاتری نسبت به میانگین کشوری داشت در حالی که طی سال گذشته این نرخ به پایین تر از نرخ میانگین کشوری رسیده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: قیمت اقلام اساسی در بازار رشد تدریجی و آرامی داشته و اما ولع خرید کالایی که امکان افزایش لحظه به لحظه آن وجود دارد، از بین رفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه این جلسه به نظارت های انجام شده طی طرح نوروزی اشاره کرد و از انجام 9 هزار و 665 بازرسی و تشکیل 470 پرونده با 535 عنوان تخلف خبر داد.
ناصر فغفوری اضافه کرد: در نتیجه بررسی این پرونده که تمامی آنها بسته شده است، 3 میلیارد و 30 میلیون و 131 هزار ریال جریمه دریافت شده است.
وی به روند افزایش قیمت کالاهای اساسی اشاره و ابراز کرد: از سال 90 تا 92، نمودار افزایش قیمت یک رشد صعودی چشم گیر داشت و با شیب تند در حرکت بود در حالی که شیب همین نمودار از سال 92 تا 95، یک شیب ملایم پیدا کرده است.
فغفوری تاکید کرد: در صورتی که روند افزایش قیمت های سال 92 تداوم می یافت، به حتم اقلام اساسی و مورد نیاز مردم هم اکنون به چندین برابر قیمت فعلی در بازار توزیع می شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به مجموع بازرسی های انجام شده از بازار طی سال 95 اشاره کرد و گفت: در مجموع 31 هزار و 881 بازرسی انجام و منتج به شکل گیری 2 هزار و 129 پرونده شد که همه آنها بسته شده است.
وی مهمترین رویکرد این سازمان در سال 95 را ساماندهی اصناف برشمرد و از وجود 37 هزار واحد صنفی که چهار هزار و 380 واحد آنها فاقد مجوز هستند خبر داد.
فغفوری افزود: از دستگاه های خدمات رسان خواسته شد برای برخورد با این واحدهای صنفی فاقد مجوز که اقدام به دریافت مجوز نمی کنند، بیشترین نرخ برای خدماتی از قبیل، آب، برق و گاز را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: از دستگاه های خدمات رسان خواسته شد تا در صورت تداوم بی توجهی این اصناف اقدام به قطع خدمات کرده و تا زمان دریافت مجوز فعالیت از نصب مجدد آن خودداری کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در ادامه این ستاد گفت: برای میوه شب عید یک هزا رو 303 تن پرتغال و 400 تن سیب به این استان حمل شده بود.
حسین جعفری اظهار کرد: فقط 940 تن پرتقال در میان مردم توزیع و به این طریق از افزایش قیمت میوه در شب عید جلوگیری شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.