محمد رضا یوسفی روز پنجشنبه در ستاد مشترک اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان زنجان افزود: طرح تکاپو یا طرح توسعه رشته های پر اشتغال منطقه ای با استفاده از تجارت بین المللی در دولت تهیه و تدوین شده است.
وی یادآورشد: طرح تکاپو مصوبه شورای عالی اشتغال کشور و یکی از برنامه های اصلی و محوری توسعه اشتغال در کشور است.
یوسفی اظهار کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح مناطق و توسعه رسته های کسب و کارهای منتخب و و اولویت دار در سطح ملی و استان هاست.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: خروجی و دستاوردهای طرح تکاپو ایجاد 445 هزار شغل جدید در کشور مبتنی بر مزیت های منطقه ای است.
وی خاطرنشان کرد: این طرح با هدفگذاری ایجاد 6 هزار شغل جدید در استان زنجان پیش بینی شده است که در نهایت 17 درصد از کل بیکاران استان را پوشش خواهد داد.
یوسفی ادامه داد: تحلیل و اصلاح ساختار اشتغال استان، توسعه کسب و کارهای دارای مزیت و ظرفیت اشتغال و ایجاد تعادل و تعامل میان طرف عرضه و تقاضای نیروی کار برای فعال سازی نهادی تمامی امکانات و منابع مالی و غیر مالی در جهت توسعه کسب و کارهای پایدار از جمله مباحث محوری تکاپو محسوب می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: تواتمند سازی نیروهای کار، تحلیل و تقویت عوامل وو شاخص های اثر گذار بر فضای کسب و کار و طراحی الگوی مناسب به منظور انجام مداخلات توسعه ای در جهت توسعه زنجیره ارزش کسب و کار از دیگر مباحث محوری طرح تکاپو به شمار می آید.
وی اضافه کرد: هم اکنون جمعیت شاغل این استان به 326 هزار و 419 نفر و جمعیت بیکار به 35 هزار و 64نفر می رسد و نرخ بیکاری در آن 9.7 درصد است.
یوسفی ابراز کرد: در صورت تحقق هدفگذاری طرح تکاپوی برای زنجان، 17 درصد از جمعیت بیکار فعلی این استان شاغل خواهند شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به ویژگی های طرح تکاپو اشاره کرد و گفت: توجه به توسعه کسب و کارهای دارای ظرفیت بالای اشتغال، اولویت با بنگاه های موجود و فعال است و پس از آن رونق کسب و کارهای موجود، جذب سرمایه گذاری های جدید، ایجاد بنگاه های جدید و جذب سرمایه های خارجی اهمیت پیدا می کند.
وی به دستاوردهای اصلی طرح تکاپو اشاره کرد و افزود: ایجاد و توسعه اشتغال در هر رسته در سطح منطقه و استان متناسب با گروه های هدف شغل، توسعه بازار داخی و بین المللی محصولات و خدمات و اتصال به زنجیره جهانی ارزش متناسب با ظرفیت های هر رسته کسب و کار به صورت هدفمند و گام به گام، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات هر رسته کسب و کار، ارتقای مهارت های نیروی انسانی، توانمند سازی بنگاه های اقتصادی، ارتقا و توسعه فناوری در هر رسته و ایجاد و توسعه نهادهای تخصصی از جمله ثمرات اجرای تکاپو خواهد بود.
یوسفی یادآورشد: اجرای این طرح از سال 94 در دستور کار دولت قرار گرفته و از همان زمان در 6 استان و سال گذشته در پنج استان اجرا شده است.
طرح تکاپو به حمایت و توسعه کسب و کارهای مطرح و اولویت دار متناسب با توان تولیدی هر منطقه در قالب رسته های کسب و کار خرد در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات می پردازد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.