رباب شب خیز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، خلاف هر ساله که کانون یابی از نیمه دوم اسفند شروع می شد، کانون یابی با تاخیر آغاز شد.
وی یادآورشد: بازدیدهای کارشناسان بخش خصوصی و دولتی به شکل مستمر برای کانون یابی ادامه داشت اما عملیات کانون کوبی تا کنون به علت مشاهده نشدن آثار این آفت، آغاز نشده است.
شب خیز اظهار کرد: در برخی مناطق به شکل کم، ملخ های شکم بادمجانی مشاهده شده اما آفت مشکل ساز برای محصولات کشاورزی، ملخ مراکشی است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: احتمال می رود به علت بارندگی و سرما، فعالیت ملخ های مراکشی با تاخیر آغاز می شود.
وی خاطرنشان کرد: با کانون یابی و کانون کوبی به موقعی که سال گذشته رخ داد، این آفت خسارتی به محصولات کشاورزی زنجان وارد نکرد.
مبارزه با ملخ مراکشی، هر ساله در این استان از نیمه دوم اسفند آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت سال آتی ادامه دارد.
آفت ملخ مراکشی آفتی وارداتی است و هیچ ریشه ای در ایران ندارد و در صورتی که در سنین پایین سم پاشی و کانون کوبی انجام نگیرد، این آفت به سن بلوغ رسیده و بالدار می شود و در این صورت تمام محصولات باغی و زراعی موجود در مسیر خود را نابود خواهد کرد.
ملخ یکی از جانورانی است که دگردیسی ناقص دارد و زمانی که از تخم در می آید، شبیه جانور بالغ است با این تفاوت که تولید مثل نمی کند، بال ندارد و کوچکتر است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.