یحیی رحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 25 اسفند 95 تا ششم فروردین جاری، 36 هزار و 639 مورد اقامت مسافران نوروزی در مراکز اقامتی سطح این استان به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد رشد دارد.
وی ادامه داد: طی این مدت 18 هزار و 840 نفر از گنبد سلطانیه بازدید کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 29 درصد افزایش داشته است.
رحتمی افزود: هشت هزار و 766 نفر از بنا و موزه مردم شناسی رختشویخانه بازدید کردند که این میزان نیز نسبت به مدت سال گذشته 22 درصد افزایش نشان می دهد.
رحمتی آمار بازدیدها از 25 اسفند 95 تا 6 فرودین جاری از موزه مردان نمکی و غار کتله خور را به ترتیب هفت هزار و 214 و چهار هزار و 97 نفر اعلام کرد و گفت: میزان بازدید از این 2 جاذبه گردشگری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب 46 و 33 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: طی این مدت بیش از 81 هزار مورد بازدید نیز از سایر جاذبه های گردشگری استان زنجان به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: از 25 اسفند 95 تا ششم فروردین جاری به منظور نظارت بر ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران در ایام نوروز، از سوی ستاد خدمات سفر استان 561 مورد بازدید از مراکز اقامتی و خدماتی سطح استان انجام شده است.
به گزارش ایرنا وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از 2 هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پر جاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.
گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.
بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود 90 سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است.
بنای رخشتویخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.
غار کتله خور از طولانی ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در 80 کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.
تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
'مردان نمکی' مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت مردان نمکی به بیش از 2 هزار و 300 سال می رسد.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.