محمدرضا صائینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در ستاد بسیج سلامت استان زنجان اکیپ های نظارت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان از نخستین روز اسفند سال گذشته نظارتهای خود را در رستوران های بین راهی و داخل شهرها، محل اسکان مسافران نوروزی، سرویس های بهداشتی درون شهرها و بین راهی، مراکز تولیدی و عرضه انواع شیرینی، مواد غذایی، آجیل و سایر اقلام خوراکی مصرفی و فرآورده های خام دامی تشدید کرده اند.
وی تاکید کرد: از ابتدای اسفند سال گذشته تا پایان فروردین، 14 هزار و 956 بازدید از این مراکز انجام شده است.
صائینی اظهارکرد: طی این بازدیدها 987 مورد اخطار کتبی، 126 مورد به تعزیرات حکومتی استان زنجان معرفی، 46 واحد تعطیل و یکهزار و 630 عدد نیز کارت بهداشتی صادر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: بازرسان و اکیپ های نظارتی نوروز امسال مجهز به امکاناتی هستند که مواد غذایی و فرآورده های مشکوک بهداشتی را در همان محل به لحاظ وضعیت میکروبی مورد آزمایش قرار داده و نتیجه را مشخص می کنند که طی این روند یکهزار و 485 مورد نمونه برداری از مواد غذایی سنتی و صنعتی انجام شده است.
صائینی ادامه داد: نمونه برداری میکروبی آب شرب 630 مورد و کلرسنجی آن نیز 11 هزار و 470 مورد انجام شده است.
وی با بیان اینکه طی این بازدیدها هشت هزار و 629 کیلوگرم مواد غذایی معدوم شده است، افزود: این معدوم سازی به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و انقضای تاریخ مصرف آن بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: از نخستین روز اسفند تا پایان پنجم فروردین امسال 190 مورد شکایت از سوی شهروندان در سامانه 190 ثبت شده است.
صائینی اظهارکرد: اکیپ های ویژه نظارت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان علاوه بر این اقدامات با همکاری ستاد خدمات نوروزی نیز اقدام به نظارت و بازرسی کرده که 885 مورد بازدید گروهی انجام شد.
وی یادآورشد: در این بازدیدهای انجام شده 336 کیلوگرم مواد غذایی معدوم، 452 مورد کلرسنجی آب شرب انجام شد.
صائینی، به 19 مورد تعطیلی واحدهای تهیه و توزیع مواد غذایی در بازدیدهای گروهی اشاره کرد و افزود: هفت مورد نیز به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی به مراجعه قضایی معرفی شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی در این استان مورد را با شماره 190 و یا از طریق شماره 30001498 پیامک کنند تا اقدامات مورد نیاز برای بررسی موضوع انجام شود.
صائینی از همه شهروندان خواست مواد غذایی و فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند و به تاریخ مصرف، انقضا، محل تولید، لگوی دامپزشکی، بهداشت و شماره های تماس محل تولید شده توجه جدی داشته باشند و از این طریق سلامت خود و خانواده هایشان را حفظ کنند
11 اکیپ ویژه نظارت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از نخستین روز اسفند سال گذشته آغاز و تا 15 فروردین سال ادامه خواهد داشت.
این اکیپ ها روزانه از ساعت هشت تا 22 بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و بین راهی این استان نظارت می کنند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.