رحیم عصفوری روز دئوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوعی کلان و اصلی از سوی رهبر معظم انقلاب و نقشه نجات اقتصاد کشور طی سال های گذشته مورد تاکید قرار گرفته است.
وی یادآورشد: موضوع اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی از سال گذشته به شکل جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و پیگیری شده است.
عصفوری اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای رونق اقتصادی، خود اتکایی و مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تکانه های جهانی است و در نهایت منجر به ایجاد امید و نشاط در جوانان می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: اشتغال در جوانان نشاط و امید را به دنبال دارد و این همان موضوعی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از دولت بابت اقداماتی که سال گذشته در همین زمینه انجام شده است، تشکر و برای استمرار و تداوم آن قدردانی کردند.
عصفوری ادامه داد: امسال هم تلاش برای اجرای دیگر مفاد اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اشتغال و تولید شروع و برنامه های آن ابلاغ شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: اقتصاد مقاومتی یک نقشه کلیدی است که به چندین بخش تقسیم شده است و هر بخش آن باید با زمانبندی اجرایی شود، برنامه سال جاری این نقشه راه، تولید و اشتغال به شمار می آید.
وی به برنامه سال گذشته دولت برای حمایت از تولید اشاره و اضافه کرد: بسیاری از صنایع ما به دلایل مختلف از جمله گران تر شدن ناگهانی ارز و تورم بالا در سال های گذشته زمین گیر شده بودند، دولت همت کرد تا این واحدها را بار دیگر راه اندازی کند.
عصفوری ابراز کرد: به حتم راه اندازی مجدد یک واحد تولیدی و صنعتی تعطیل از یک واحد تولیدی جدید سخت تر است، اما نمی توان به این دلیل نسبت به شروع به کار مجدد این تولیدی ها بی تفاوت بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: در این استان هم شرایط متفاوت از کشور نبود و برخی از صنایع در میانه راه تعطیل شده بودند، پروانه تاسیس داشتند اما پروانه بهره برداری نداشتند که در مجموع یک آسیب شناسی و علت یابی کلی از واحدهای تولیدی انجام گرفت و مشکل آنها حل شد.
وی فعال سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را زمینه ساز رونق تولید اعلام کرد و افزود: رفع برخی مشکلات نیازمند تامین اعتبار بود که تسهیلاتی در این زمینه پرداخت شد و به حتم بسیاری از ثمرات اقدامات انجام شده در سال جاری برای مردم مشهود خواهد بود.
عصفوری راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت تولید برخی از صنایع را گشایش در تولید و اشتغال در سال گذشته برشمرد و یادآورشد: سال گذشته همراه با ورود سرمایه گذاران خارجی بسیاری در زنجان و کشور بود و صنایع بزرگی در این استان مستقر شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان با بیان اینکه اغلب مردم اشتغال را فعالیت در بخش دولتی قلمداد می کنند، گفت: دولت توان و ظرفیت به کار گیری خیل عظیم جوانان و فارغ التحصیلان کشور را ندارد و به یقین بخش خصوصی باید برای به کارگیری این افراد وارد میدان شود.
وی اظهار کرد: به همین علت هم، باید با تمام توان اقدام به حمایت از بخش خصوصی کرد تا با رونق بخشی به تولید، اقدام به ایجاد اشتغال و به کار گیری نیروی فاقد کار کشور و این استان کنند.
عصفوری خاطرنشان کرد: موانع بسیاری پیش روی فعالیت بخش خصوصی وجود دارد که باید حل و فصل شوند تا این بخش بتواند به خوبی فعالیت کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: سود بالای تسهیلات بانکی یکی از عواملی است که منجر به گران تمام شدن سرمایه گذاری در کشور می شود و توان رقابت را از تولید کننده و بخش خصوصی می گیرد و باید مرتفع شود.
وی یکی دیگر از موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی را قوانین و مقررات متناقضی اعلام کرد که نیازمند شناسایی و اصلاح هستند و تعداد آنان را بالا برشمرد.
عصفوری تحریم ها را از دیگر موانع پیش روی بخش خصوصی خواند و ادامه داد: این موانع باید به تدریج برداشته، روابط خارجی برقرار شود و منابع بانکی داخلی و فاینانس های خارجی مورد توجه قرار گیرد تا بخش خصوصی بتواند با فراغ بال به فعالیت خود ادامه دهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان همکاری مسئولان در پیشبرد اقدامات و فعالیت های بخش خصوصی را بسیار موثر برشمرد و گفت: همه دولت و کارکنان آن گرد هم آمده اند تا برای حل و مدیریت مشکلات فعالیت کنند و نه آنکه خود مشکل ساز باشند.
وی تاکید کرد: باید با دید مثبت مشکلی را حل کرد، هم اکنون با پیگیری هایی که کارگروه رونق تولید دارد بسیاری از مشکلات حل می شود، این بدان معناست که مشکل از ابتدا قابل حل بوده اما مسئول و کارمند مربوطه به راه حل آن فکر نکرده است.
رهبر معظم انقلاب برای سال جاری نام ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' و برای سال گذشته عنوان ' اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' را انتخاب کرده اند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.