سید رضا موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بحث زباله و مدیریت آن، از سوی مردم به واقع مشکل جدی داریم.
وی با بیان اینکه مدیریت زباله یک زنجیره است، یادآورشد: اگر افرادی که در هر حلقه این زنجیره قرار دارند مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، مشکل مدیریت پسماندها و زباله ها مرتفع می شود.
موسوی اظهار کرد: نخستین حلقه این زنجیره به عموم مردم بر می گردد، در صورتی که مردم از همان زمان تولید زباله اقدام به تفکیک تر و خشک آن کنند، حرکت بزرگی در جلوگیری از آلودگی محیط زیست انجام داده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست حلقه آن بحث تولید است، که به عموم مردم بر می گردد، باید در اصل یک مدیریت صحیح شود و خانواده ها هم تولید را کاهش دهند و تا حد امکان تفکیک کنند، یک تفکیک تر و خشک در ابتدای امر اگر جا بیفتد می تواند کمک قابل توجهی به حفاظت از محیط زیست کند.
وی خاطرنشان کرد: همین تفکیک تر و خشک باعث می شود تا مدیریت پس از آن آسانتر شده و آلایندگی کمتری در محیط زیست ایجاد شود.
موسوی به موضوع ریختن زباله در سفر اشاره و خاطرنشان کرد: ریختن زباله در طبیعت، به واقع نگران کننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زمانی که این زباله ها در طبیعت رها می شود، از سویی مکانیزمی برای مدیریت و جمع آوری آنها وجود ندارد و از سوی دیگر منجر به آلوده سازی محیط زیست و از بین رفتن زیبایی های مناظر می شود.
وی تصریح کرد: در هر مکانی که انسان پا نهاده است، اثری از زباله و آلودگی مشاهده می شود و این موضوعی خطرناک است.
موسوی طبیعت را دارای پیچیدگی های خاصی خواند و رفتار غیر مسئولان انسان را در رها کردن زباله ها در طبیعت، زمینه ساز تخریب بالای محیط زیست برشمرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: برای حفاظت از محیط زیست لازم نیست کار خاصی انجام شود، همین که هر شخصی زباله های خود را در طبیعت رها نکند، کار بزرگی در این زمینه انجام داده است.
وی با بیان اینکه خود انسان بناست از همین طبیعت استفاده کند، تاکید کرد: این تفکر که پوست میوه در طبیعت تجزیه می شود، درست نیست و باید اصلاح شود، چرا که از سویی قبح قضیه زباله ریختن را می شکند و از سوی دیگر مناظر طبیعت را از بین می برد.
موسوی به تبعات آلودگی محیط زیست برای انسان و حیوان اشاره کرد و افزود: واکنشی که طبیعت نسبت به آلودگی محیط زیست نشان می دهد، تفاوتی برای انسان و حیوان ندارد، اگر منابع زیستی موجودات از بین می رود، تبعات این آلودگی در منابع آبی و غذایی انسان نیز تاثیر می گذارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: به مرور زمان رها شدن و پخش شدن این زباله ها وقتی در چرخه طبیعت قرار می گیرد، تاثیر خود را در زندگی انسان ها و حیوانات نشان می دهد و شاید در وهله نخست، آسیب این آلودگی ها بر روی حیوانات قابل مشاهده باشد، اما انسان از تبعات آن ایمن نیست.
وی به ریختن زباله ها در حاشیه جاده ها اشاره کرد و یادآورشد: اغلب افراد زمانی که توده ای از زباله ها را در محلی می بینند، اقدام به ریختن دیگر پسماندها در همان نقطه می کنند و این منطقه کم کم به کانونی برای زباله ها می شود.
موسوی اظهار کرد: شاید اگر مسئولان تعداد سطل های زباله در حاشیه جاده ها را افزایش دهند و یا به اطلاع رسانی مستمر از محل جمع آوری زباله ها اقدام کنند، کمتر شاهد زباله های رها شده در طبیعت باشیم.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.