به گزارش ایرنا، علیرضا کلانتری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به فعالیت های این اداره در سال 95، اظهار کرد: علاوه بر این 780 مورد بازدید و نمونه گیری آزمایشگاهی از دامداری ها و مرغداری های شهرستان ابهر به عمل آمده است.
رئیس شبکه دامپزشکی ابهر یادآور شد: در بخش نظارت بر بهداشت مواد غذایی نیز در قالب نظارت بر قصابی ها و مرغ فروشی ها، رستوران ها و غذاخوری ها، کشتارگاه ها و کارخانجات تولید مواد غذایی با منشا دامی، مراکز جمع آوری شیر، دامداری ها و مرغداری ها و مزارع پرورش ماهی و زنبور عسل تعداد 3 هزار و 750 مورد بازدید انجام شده که برخی از این بازدیدها با همراهی دیگر دستگاه های نظارتی بوده است.
وی ابراز کرد: در نتیجه بازدیدهای انجام شده 45 مورد تخلف مشاهده شد و چهار هزار و 50 کیلوگرم مواد غذایی غیر قابل مصرف معدوم و علاوه بر این پنج نفر از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شد.
کلانتری تاکید کرد: 2 بیماری خطرناک دامی لمپی اسکین و تب برفکی که پایان سال 94 و اوایل سال جاری خسارت های بسیاری را به دامداران وارد کرده بود، در پایان سال با انجام عملیات واکسیناسیون دام ها در سطح دامداری ها و روستاهای شهرستان به طور کامل مهار شد.
وی افزود: این 2 بیماری با ایجاد تلفات بالا به ویژه در دام های جوان و با تحمیل هزینه های سنگین درمانی به دامداران و وارد کردن خسارت های شدید اقتصادی به علت افت شدید تولید گوشت و شیر دام ها، دامداری شهرستان را در پایان سال 94 و آغاز سال 95 با چالش جدی مواجه کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی ابهر خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از بروز بیماری شبکه دامپزشکی شهرستان وارد عمل شد و با انجام بررسی های تشخیصی و برآورد گستره بیماری، اکیپ های مبارزه با بیماری های دامی را از بخش خصوصی و دولتی در شهرستان بسیج کرد.
وی یادآور شد: در نتیجه فعالیت های اکیپ های شهرستان هیچ موردی از بیماری در دامداری های صنعتی مشاهده نشد با این حال در روستاها به دلیل سنتی بودن دامداری و نبود کنترل بر ورود و خروج دام به روستا، بیماری گستردگی بالایی داشت که با تلاش شبانه روزی همکاران بیماری فروکش کرد به طوری که در نیمه دوم سال 95 هیچ گزارشی از بیماری لمپی اسکین و تب برفکی دریافت نشد.
7324/3001
خبرنگار: اکرم بیات** انتشاردهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.