به گزارش ایرنا، اولیای مدارسی که موافق تنبیه بدنی دانش آموزان هستند، آگاه نیستند که تنبیه بدنی گاه آسیبی جدی بر جسم و روان دانش آموز تنبیه شده، برجای می گذارد.
یک جستجوی ساده در فضای مجازی خیل عظیمی از گزارش های مرتبط با تنبیه بدنی را پیش روی مخاطب قرار می دهد، تنبیه هایی که همین ماه های گذشته اتفاق افتاده و حتی منجر به جراحت شدید دانش آموز شده است.
برای مثال، ماجرای ششم دی امسال که خبر از تنبیه بدنی دانش آموز (سیلی زدن به صورت و چشم شاگرد) توسط معلم گرگانی می دهد، که به دلیل ناراحتی ناشی از پاسخ ندادن دانش آموز به سوال ریاضی سبب آسیب دیدگی وی شد.
بنا نیست زحمات معلمان و دست اندرکاران مدارس زیر سوال برود، اما یک دانه گندیده می تواند انباری از گندم را به سمت تباهی پیش ببرد.
شاید تنبیه بدنی به عقیده برخی ها در دهه های گذشته جواب می داد، طی آن سال ها به نوعی والدین و دانش آموز هم آن را قبول کرده بودند، اما امروزه یافته های علمی نشان می دهد آثار تنبیه بدنی علاوه بر خطرات جانی که دانش آموز را تهدید می کند، روان وی را تا سال های سال تحت تاثیر قرار می دهد.
برخی ها هنوز هم به تنبیه بدنی به عنوان ابزار کنترلی برای برقراری نظم دانش آموزان در زنگ تفریح و یا کلاس درس، همچنین ممانعت از گستاخی دانش آموزان در محیط مدرسه می نگرند و شاید هم اگر منع قانونی نداشتند، از آن ابزار به راحتی استفاده می کردند.
رئیس نظام روانشناسی و مشاوره استان زنجان آثار روانی تنبیه بدنی دانش آموز را تبیین می کند و می گوید: علاوه بر آثار روانی، شخصیت فردی دانش آموز که در سنین کم شکل می گیرد، به طور جدی آسیب دیده و گاه باعث می شود تا سال ها تنبیه بدنی معلم را فراموش نکند.
سیدعبدالله احمدی قلعه می افزاید: مدرسه گریزی، دلزدگی، ابتلا به ترس های مرضی، درونی شدن خشم و پرخاشگری (خود درگیری) از جمله دیگر آسیب های روحی و روانی تنبیه های بدنی دانش آموزان است.
بهترین مصداق برای این گفته اتفاقی است، که برای بیژن دانش آموز معروف ویدئوی 'شیب، بام' ( این ویدئو در سال های گذشته به علت انتشار پاسخ های عجیب و خنده دار بیژن که استنباطش از سوالات معلم به این شکل بود، مربوط می شد)، اتفاق افتاد و باعث ترک تحصیل وی به علت فشار روانی وارده به او شد.
بیژن با حضور در برنامه تلوزیونی بهار نارنج آشکارا اعلام کرده بود که به خاطر انتشار این ویدئو خیلی زجر کشیده و مجبور به ترک تحصیل شده و حالا هم به عنوان کارگر ساختمانی کار می کند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان هم در این رابطه می گوید: کاهش آستانه تحمل افراد در کنترل خشم، می تواند تاثیر زیادی در بروز رفتارهای ناهنجار از جمله تنبیه بدنی داشته باشد.
حمید بهبودی اضافه می کند: راهکار این موضوع آموزش مهارت های زندگی و تاب آوری در مقابل رفتارهای نامناسب است.
وی ادامه می دهد: اگر تنبیه بدنی اتفاق بیفتد، عزت نفس دانش آموز کاهش می یابد و باعث صدمه دیدن اعتماد به نفس وی می شود.
پدر یکی از دانش آموزان در رابطه با تنبیه بدنی می گوید: بنده به عنوان والد دانش آموز در سال های گذشته، درباره تنبیه دانش آموزان در مدارس منطقه خودمان خبری نشنیدم، اما استفاده از کلمات رکیک و توهین آمیز معلمان در تحقیر دانش آموزان بیش از پیش رواج یافته است.
به نظر می رسد علت افزایش توهین کلامی برخی از معلمانی که حوصله آنچنانی برای تدریس ندارند، آگاهی آنان از تبعات زیاد تنبیه بدنی است و به نوعی با این رفتار، خشم خود را تخلیه می کنند، این جمله ای است که اکبر آرامش اضافه می کند.
امیر علی خالقی با 25 سال سابقه تدریس در مدارس زنجان، می گوید: تنبیه در گذشته شاید رواج داشت اما هم اکنون همه می دانند که این نوع تنبیه اثر سوء بسیاری بر روان دانش آموزان می گذارد.
وی تنبیه قهری را در صورت تشخیص معلم برای دانش آموز تجویز می کند و می گوید: تادیب دانش آموز با روش های مصرح در دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش کافی است و نیازی به تنبیه بدنی وی که آثار مخرب فراوانی دارد؛ نیست.
ماده 76 آئین نامه اجرایی مدارس وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند که دانش آموزان متخلفی که راهنمایی ها و چاره جویی های تربیتی در آنها مفید و موثر نمی افتد با رعایت تناسب به یکی از روش های زیر مورد تنبیه قرار می گیرند:
1.تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی .
2. تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط.
3.تغییر کلاس در صورت وجود کلاس های متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش آموز.
4. اخطارکتبی و اطلاع به ولی دانش آموز.
5. اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز حداکثر برای مدت سه روز.
6.انتقال به مدرسه ای دیگر.
در ماده 77 همین قانون تصریح شده است که اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض قائل شد.
خالقی تصریح می کند: یکی از علل تنبیه بدنی دانش آموز، برخی فشارهای وارده روحی نامرتبط با فضای کلاس در معلم است و سریع ترین یا راحت ترین راهی که به طور آنی برای کنترل کلاس نتیجه می دهد، استفاده از این نوع تنبیه است.
این معلم با سابقه در این باره ابراز می کند: در آن لحظه که خشم و تنبیه اتفاق می افتد، معلم به تبعات دیگری که ممکن است رخ دهد فکر نمی کند، رفتاری که حتی احتمال فوت دانش آموز در حین تنبیه نیز وجود دارد.
یکی از مصادیق فوت دانش آموز بر اثر تنبیه بدنی، گزارش فرارو از تنبیه منجر به فوت دختر دبیرستانی بعد از تنبیه مدیر مدرسه است.
این دانش آموز که در مدرسه به علت به همراه داشتن گوشی موبایل تنبیه شده بود، همان روز بستری و سه روز پس از آن فوت کرد.
زهرا شهبازی معلم شیمی مقطع متوسطه هم در رابطه با تنبیه بدنی دانش آموزان می گوید: معلم باید تفاوت های فردی و خانوادگی تک تک دانش آموزان کلاس را بشناسد، تا بر اساس آن توانایی مدیریت صحیح کلاس را داشته باشد.
وی می افزاید: صبر و حوصله معلم از ویژگی های بارز این شغل به شمار می آید، بنابراین شخصیت معلم سبب می شود تا نه فقط از کلمه های نامناسب و ناهنجار در کلاس استفاده نکند، بلکه جای تعجب است اگر فردی پیدا شود که در حال حاضر از تنبیه بدنی برای مدیریت کلاس بهره بگیرد.
شهبازی اظهار می کند: یکی از علل این نوع تنبیه می تواند نا آشنایی معلم به شغلی که انتخاب کرده است، باشد، چرا که با این رفتار باعث دگرگونی در سرنوشت دانش آموز، تحقیر وی نزد هم کلاسی ها و شکل گیری دیگر تبعات جبران ناپذیر دیگر در زندگی وی می شود.
وی تشویق را بسیار کارآمدتر از تنبیه های اشاره شده حتی در قانون می داند و می گوید: آثار محبت کردن و ارزش گذاری به دانش آموز بسیار سریع تر از تنبیه کردن به روش های قانونی نتیجه می دهد.
این معلم یادآور می شود: بنابراین در زمانی که دیگر چاره ای نیست و مجبور به تنبیه (قانونی) شدیم، باید از روشی استفاده کنیم که مطمئن هستیم باعث اصلاح رفتار دانش آموز می شود و گرنه این نوع تنبیه هم ارزشی نخواهد داشت.
رعنا رفعتی کارشناس مسائل اجتماعی به تاثیر شبکه های اجتماعی در آگاه سازی والدین و آشنایی با حقوق فردی اشاره و بیان می کند: از جمله این حقوق اطلاع از مواخذه معلمی است که فرزندش را مورد تنبیه بدنی قرار داده است.
وی معتقد است، تنبیه بدنی بیشتر در مناطق محروم اتفاق می افتد و یک بررسی کلی نیز می تواند تایید کننده گفته این جامعه شناس باشد.
رفعتی می گوید: رسانه به ویژه رسانه های تصویری و شبکه های مجازی در زمان حاضر نقش ویژه ای در افزایش سطح آگاهی و افکار عمومی دارد و سبب ممانعت از رفتارهای ناهنجار برخی معلمان و دیگر اولیای مدارس در برخورد با دانش آموزان می شود.
به گزارش ایرنا، سال 79 آئین‌نامه اجرایی مدارس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.
3216/3001
خبرنگار: سجاد کریمی** انتشار دهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.