به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی خاتمی روز چهارشنبه در همایش استانی 'تاریخ معماری و شهرسازی'، به ضرورت حفظ و حراست از بناهای ارزشمند و هویت بخش در سطح شهرها تاکید کرد و افزود: در مجموع در سطح کلان، حرکت میراث فرهنگی در زمینه حراست از بناهای ارزشمند بسیار کند است.
وی ادامه داد: رها شدن ساختمان های قدیمی در شهرها که سرمایه ملی محسوب می شوند، ضایع کردن سرمایه است و کار عاقلانه ای نیست.
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه هویت هر شهری وابسته به معماری و نحوه ساختمان سازی در آن است، اظهار کرد: در زمان حاضر ما نگذاشته ایم که در زنجان هویتی باقی بماند و هم اکنون نیز در احداث ساختمان ها دنبال کمیت هستیم و این رها کردن کیفیت، یک فاجعه به شمار می آید.
وی بر لزوم توجه به ارزش ساختمان های قدیمی تاکید کرد و گفت: در کشور ما تخریب ساختمان های قدیمی نوعی بیماری است اگرچه در ظاهر کار اقتصادی به نظر می رسد.
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه در این شرایط باید مهندسان جوان نظام مهندسی آستین همت را برای اصلاح وضعیت معماری و شهرسازی بالا بزنند، خاطر نشان کرد: وجود آمار بالای مهندسان در استان مایه امیدواری و دلخوشی است و این جوانان باید آزیر خطر در معماری و شهرسازی کنونی را به صورت علمی و منطقی به صدا در بیاورند.
وی تصریح کرد: متاسفانه یک مرتبه موجی در جامعه ایجاد می شود که افراد نیاز به سرپناه دارند در حالی که سرپناه یک امر ابتدایی و مسکن محل سکونت، آرامش و آسایش است.
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه اقتضای اقتصاد بیمار، کاهش کارکرد ساختمانی با 10 سال عمر است، افزود: در زمان حاضر از چشم نوازی منظرهای شهری چیزی باقی نمانده و هماهنگی و همگنی لازم هم در احداث ساختمان ها و نماسازی برای آنها در عمل مراعات نمی شود.
وی با بیان اینکه فرهنگ، سلوک و رفتار مردم در معماری دخالت دارد، خاطر نشان کرد: شرایط امروز معماری و شهرسازی رابطه ای با گذشته صد ساله ما ندارد.
همایش استانی 'تاریخ معماری و شهرسازی ایران' ویژه استان زنجان روز چهارشنبه /18 اسفند/ برگزار شد.
45 مقاله تخصصی در زمینه مسائل معماری و شهرسازی استان زنجان به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود.
7312/3001
خبرنگار: حسن اکبری** انتشاردهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.