به گزارش ایرنا، مدتی است که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور شیوع پیدا کرده است و 15 استان کشور با این بیماری مشترک انسان و پرندگان درگیر شده اند.
اداره کل دامپزشکی در اطلاع رسانی برای خودداری از مصرف هر نوع تخم مرغ محلی و مرغ های بومی به مردم هشدار می دهد اما این هشدارها اغلب از سوی همشهریان جدی گرفته نمی شود.
چنانچه گذری از راسته بازار عبدالعلی زنجان و فروشگاه های مواد غذایی سطح شهر داشته باشیم تخم مرغ های محلی داخل سبدهایی پر از کاه توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند که پوسته تعدادی از این تخم مرغ های داخل سبدها چروکیده شده و فاقد تاریخ تولید و انقضا هستند.
برخی از این تخم مرغ ها و تخم های بلدرچین نیز در بسته بندی های یکبار مصرف شیشه ای داخل کاه چیده شده است که توجه خریداران را جلب می کند، غافل از اینکه این بسته بندی ها فاقد هر نوع برچسب نشان دهنده مجاز و بهداشتی بودن آنهاست.

** از خرید هر نوع تخم مرغ محلی خودداری کنید
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: همشهریان برای حفظ سلامتی خود از خرید هر نوع تخم مرغ محلی و حتی تخم بلدرچین و غاز فاقد لگوی دامپزشکی، نام محل تولید، کد پروانه بهره برداری از اداره کل دامپزشکی استانی که در آن تولید شده، تاریخ تولید و انقضا یک ماه پس از تولید و نداشتن شرایط نگهداری صفر تا چهار درجه سانتیگراد و نشانی و شماره تلفن محل تولید، خودداری کنند.
کرمی تاکید کرد: هر یک از بسته بندی های تخم مرغ که در بازار و فروشگاه ها عرضه می شود اگر فاقد برچسب های بیان شده باشد، غیر مجاز و غیربهداشتی است و امکان ابتلا به بیمای های مشترک و به خطر افتادن سلامت مصرف کننده وجود دارد.
وی متذکر شد: شهروندان از خرید تخم مرغ های محلی و تخم بلدرچین و غاز خودداری کنند چرا که احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان با مصرف آنها وجود دارد.

** بر اساس اعتماد به روستائیان تخم مرغ محلی خرید می کنیم
یکی از فروشندگان تخم مرغ محلی گفت: تخم مرغ های محلی موجود در بازار را از روستائیان خریداری می کنیم و به فروشنده آنها اعتماد داریم.
علی بیستونی اظهارکرد: روستائیان تخم مرغ های محلی خود را چندین روز جمع آوری می کنند و زمانیکه گذرشان به شهر افتاد آن را به مغازه داران می فروشند.
وی افزود: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم این تخم مرغ ها تا 2 ماه ماندگاری دارد و تاکنون هیچ موردی از فاسد شدن آن مشاهده نشده است.
این فروشنده یادآورشد: اطلاعی از احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان با مصرف تخم مرغ های محلی ندارم اما این فرآورده نیز مشتری های خوا را دارد.
یکی از مشتریان عمده تخم مرغ محلی با بیان اینکه، تخم مرغ های تولیدی کارخانه را عرضه می کنیم، اظهارکرد: این تخم مرغ ها در اطراف شهرستان ابهر توسط کارخانه تولید می شود اما فاقد تاریخ تولید، مصرف، لگوی دامپزشکی و محل تولید و سایر مشخصات است.
خداقلی نجفی با تاکید زیاد این نوع تخم مرغ ها را جهادی می نامد که به رنگ تخم مرغ محلی است و اما محلی نیست.
وی افزود: هر عدد تخم مرغ محلی یک هزار تومان است اما تخم مرغ های جهادی این فروشنده عددی 500 تومان به فروش می رسد.

** مسئولان ذی ربط برای جمع آوری تخم مرغ های محلی اقدام کنند
یکی از خریداران تخم مرغ محلی گفت: اطلاعی از نحوه آنفلوانزای پرندگان ندارم و به طور معمول از تخم مرغ محلی استفاده می کنیم و چندین مورد هم پس از خرید و هنگام استفاده متوجه فاسد شدن آن شده ام.
عشرت ترابی با بیان اینکه این تخم مرغ ها را عددی 600 تومان خرید می کنم، تاکید کرد: مسئولان باید برای جمع آوری تخم مرغ های محلی اقدام کنند تا افرادی مثل من سلامت خود و خانواده هایشان را با بی اطلاعی به خطر نیندازند.
با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با فرماندهی نیروی انتظامی و دامپزشکی استان زنجان از ساعات نخستین 14 بهمن هرگونه حمل و نقل دام و طیور زنده ممنوع شده است.
هدف از این اقدام، پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام به خصوص آنفلوانزای پرندگان است.
آنفلوانزا یکی از بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و عامل این بیماری ویروسی می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را آلوده و بیمار کند.
ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، بعضی از آن ها فقط پرندگان را مبتلا می کنند و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان ها هم می شوند، به این دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و طیور شناخته شده و مبارزه با آن در دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.