محمد امین عباسی اسلاملو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر با افزایش جمعیت شهرنشینی و تغییر سبک زندگی از یک سو و افزایش جمعیت سالمندی و امید به زندگی از سوی دیگر بیماری های غیرواگیر مانند قلبی عروقی، فشارخون، دیابت و چاقی رو به رشد است.
وی تاکید کرد: سرطان ریه، پوست، مری، معده، روده بزرگ، پروستات و مثانه از جمله اصلی ترین سرطان هایی به شمار می رود که در بین مردان شیوع بیشتری دارد.
این متخصص داخلی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان، مساله ژنتیکی، محیط زندگی، تماس های شغلی محل کار، عادت های زندگی، مصرف سیگار و الکل، عفونت ها، چاقی، بی تحرکی و مصرف بی رویه نمک و چربی را از عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان بیان کرد.
عباسی اسلاملو تاکید کرد: سرطان ها دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای توسعه یافته است که پیش بینی شده سال 2020 حدود 200 میلیون نفر دیگر نیز به تعداد مبتلایان به سرطان اضافه شوند.
وی، سرطان را سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی عروقی و تصادف ها در ایران دانست و افزود: سالانه بیش از 40 هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند.
این متخصص داخلی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان گفت: پیشگری، تشخیص و درمان به موقع می تواند عوارض و هزینه های ناشی از سرطان ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
به گفته عباسی اسلاملو، در ایران سرطان پستان، ریه و پروستات بیشترین شیوع را دارد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز سرطان ها باید عوامل خطر بهتر شناسایی و معرفی شود، اظهارکرد: باید با اصلاح کلی شیوه زندگی و کاهش عوامل خطر، غربالگری و تشخیص به موقع از بروز این بیماری های غیر واگیر جلوگیری کرد.
این متخصص داخلی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان گفت: همه افراد باید برای تغییر شیوه زندگی، کاهش وزن، انجام ورزش، استفاده از مواد غذایی سالم به خصوص میوه و سبزیجات تازه، کاهش استفاده از مواد غذایی کنسروی حاوی نیترات و دودی شده، چربی، نمک، استعمال دخانیات و الکل، غذاهای کنسروی حاوی نمک و مواد افزودنی برنامه ریزی جدی داشته باشند.
عباسی اسلاملو تاکید کرد: هر شخصی در صورت بروز علائمی همچون کاهش اشتها و وزن، ضعف و بیحالی، خستگی، وجود خون در ادرار، احساس تنگی نفس، بروز دردهای استخوانی، اختلال در بلع، دفع خلط و یا استفراغ همراه با خون بدون فوت وقت برای بررسی بیماری باید به پزشک مراجعه کند.
وی به تمامی مردان بالای 50 سال توصیه کرد، از نظر بدخیمی های پروستات و دستگاه گوارش تحت غربالگری قرار گیرند.
طرح 'نظام نوین مراقبت بیماری های غیرواگیردار' با هدف پیشگیری، تشخیص به موقع و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ها در سطح استان زنجان اجرا می شود.
افراد میانسال و سالمند تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت که در روند اجرا، سرطان های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در آنها غربالگری می شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.