به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی روز پنجشنبه در جلسه بررسی 2 تبصره الحاقی به ماده 617 قانون مجازات اسلامی پیرامون موضوع ممنوعیت تولید، حمل و فروش سلاح های سرد که با حضور اعضای اتحادیه چاقوسازان زنجان و شماری از مدیران استان برگزار شد، افزود: در کاربرد اصطلاحات در متون قانونی باید دقت کافی شود تا تفسیر آن ها دارای شمول مشخص و معینی باشد.
وی با بیان اینکه فقط پنج درصد چاقوهای مصرفی کشور در ایران تولید می شود، ادامه داد: 95 درصد چاقوهای مورد استفاده در کشور وارداتی است و قانون منع تولید، عرضه و فروش سلاح های سرد فقط ناظر به میزان پنج درصدی تولید آن در کشور است و آسیبی به مبدا تولیدات وارداتی نمی رساند.
رحمتی با بیان اینکه سه و نیم درصد از پنج درصد چاقوهای داخل کشور در زنجان تولید می شود، اظهار کرد: بار روانی مصوبه طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد بیشتر از خود مصوبه است به گونه ای که هنوز با وجود ابلاغ نشدن آن، مشکلاتی برای فعالان چاقو سازی به وجود آمده است که یک نمونه از آن اقدام شرکت پست در اعمال ممنوعیت جابجایی مرسوله های حاوی چاقو است.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه/11 آبان/ کلیات طرح الحاق 2 تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی که درباره ممنوعیت استفاده از سلاح سرد بود را تصویب کردند ولی با نامه نگاری های متعدد انجام شده از سوی مجمع نمایندگان استان زنجان، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار زنجان به مراجع گوناگون، این طرح برای بررسی بیشتر دوباره در دستور کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.
گفتنی است براساس تبصره یک این ماده واحده، حمل سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن دار، ساطور، قداره یا پنجه بوکس و نیز سایر ادواتی که صرفا در درگیری فیزیکی و ضرب و جرح کاربرد دارد، جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود.
واردات، تولید و عرضه سلاح های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه 6 محکوم و حسب مورد، این سلاح ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می شود.
در تبصره 2 ، تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره 1 در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.