محمد رشید کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری 'بروسلوز یا تب مالت' مشترک بین انسان و دام است که نجوشیدن شیر و استفاده از پنیر تازه از راه های انتقال بیماری از دام به انسان است.
وی با بیان اینکه مهمترین علامت بروسلوز در دام، سقط جنین در ماه های آخر آبستنی است یادآورشد: یکی از راه های انتقال بیماری 'بروسلوز' از دام به انسان دست زدن به ترشحات جنین سقط شده است که ترشحات به راحتی از طریق جراحات موجود بر روی پوست، به انسان منتقل می شود و می تواند انسان را به بیماری' تب مالت' مبتلا کند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در برخی از روستاها مصرف شیر خام، خامه و بستنی هایی که به صورت سنتی تهیه می شود از شیرهای آلوده است و این مساله غیربهداشتی می تواند در شیوع این بیماری تاثیر چشمگیری داشته باشد.
کرمی تاکید کرد: سالانه اکیپ های دولتی و بخش خصوصی برای واکیسناسیون دام های سبک و سنگین در سطح استان زنجان اقدام به واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع بیماری می کنند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون، آموزش دامداران و روستاییان و همکاری با دامپزشکان نیز مهمترین راهکار ریشه کنی بیماری مشترک ' بروسلوز ' به شمار می رود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ممکن است برخی از دام ها در استان های همسایه علیه این بیماری واکسینه نشده باشد و از طریق نقل و انتقال غیر مجاز موجب شیوع بیماری شوند.
کرمی تاکید کرد: بهترین راه جلوگیری از انتقال این بیماری، معدوم کردن جنین های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده است.
وی افزود: طی 9 ماهه گذشته از سالجاری بیش از 170 هزار و 400 راس بره و بزغاله، بیش از 36 هزار و 337 راس گاو و گوساله علیه بیماری' بروسلوز' در سطح استان زنجان واکسینه شده اند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از واکسیناسیون پنج هزار و 417 قلاده سک علیه بیماری مشترک ' هاری' در این استان خبرداد و گفت: این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده ولی به طور تصادفی انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار نیز از طریق گزش حیوانات هار به آن مبتلا می شوند.
کرمی یادآورشد: بیماری مشترک ' هاری ' از طریق پوست سالم قابل سرایت نبوده ولی از راه کوچک ترین خراش یا زخم در پوست قابل انتقال است.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: حیوانات خانگی دست آموز باید علیه بیماری هاری واکسینه شوند.
دامپزشکی همواره در کنترل و پیشگیری از بیماری دامی و مشترک بین انسان و دام، مهمترین جایگاه را دارد.
استان زنجان یک میلیون و هشت هزار راس دام سبک 'بز و گوسفند' و 186 هزار راس دام سنگین' گاو و گوساله ' دارد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.