حسین جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ضرورت پرداخت به موقع بهای شیر از سوی واحدهای صنعتی فرآوری مواد لبنی به دامداران در سطح استان تأکید کرد و افزود: پرداخت به موقع بهای شیر، موجب پایداری تولید و تقویت دامداری ها است.
وی با بیان اینکه سال گذشته افزایش قیمت شیر، حداقلی بود، ادامه داد: این در حالی است که قیمت نهاده های کشاورزی، انرژی و نیروی کار به میزان قابل توجهی رشد داشت بنابراین برای جلوگیری از متضرر شدن دامداران این موضوع نیاز به توجه دارد.
جعفری خاطرنشان کرد: بخش عمده مشکل، مصرف پایین شیر در جامعه است، چرا که اگر میزان مصرف بالا رود، کارخانه های فرآوری مواد لبنی با ظرفیت تمام فعالیت خواهند کرد و دامداران نیز مشکلی در تولید و عرضه شیر نخواهند داشت.
وی افزود: اگر قرار است یارانه ای پرداخت شود، این یارانه باید به مصرف اختصاص پیدا کند، چون که با افزایش میزان مصرف، تمام اجزای تولید نیز به حرکت می افتد.
جعفری به مصرف پایین شیر در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: کشوری همچون هلند دارای 400 لیتر سرانه مصرف سالانه شیر است و این در حالی است که سرانه مصرف شیر در ایران سالانه حدود 70 لیتر برآورد می شود.
وی با بیان اینکه مصرف شیر از مولفه های مهم تامین سلامت است، اظهار کرد: در نظام سلامت به جای پرداختن به راه های درمان، لازم است هزینه هایی برای مصرف شیر در نظر گرفته شود.
جعفری خاطرنشان کرد: اگر مصرف شیر در جامعه با این روند ادامه پیدا کند چند سال بعد با مشکلات مختلفی در بروز برخی بیماری ها مواجه خواهیم شد که هزینه های زیادی را به نظام سلامت تحمیل خواهد کرد.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برجسته شدن استفاده از روغن پالم در فرآورده های لبنی موجب کاهش 25 درصدی مصرف لبنیات شد، گفت: اتفاقی که در سطح تعداد انگشت شماری از واحدهای تولیدی مواد لبنی رخ داد، باید به نحو درستی مدیریت می شد تا افکار عمومی تحت تاثیر برجسته شدن اخبار مرتبط با آن قرار نگیرد.
وی از بهسازی یک هزار و 400 واحد دامداری روستایی در این استان خبر داد و افزود: توجه به دامداری های کوچک روستایی، حرکت به سمت دامداری ها و واحدهای دامپروری بزرگ صنعتی جزو برنامه های راهبردی ترسیم شده جهاد کشاورزی استان است.
جعفری اضافه کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، واحدهای متوسط تولید شیر در استان بر خلاف واحدهای کوچک و بزرگ، فعالیت پر رونقی ندارند و اکثر این واحدها به واسطه حاشیه سود پایین، تولیدشان را متوقف کردند.
وی اظهار کرد: با اجرای طرح ایجاد رونق اقتصادی در واحدهای تولیدی، با تزریق تسهیلات بانکی، اغلب این واحدها فعالیت خود را از سر گرفته اند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده : رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.