به گزارش ایرنا، مرتضی تمجیدی روز پنجشنبه در همایش 'مطالعه و کتابخوانی، آسیب شناسی و راهکارها' افزود: متأسفانه اغلب کتابخانه های مدارس در استان به لحاظ شاخص های فضا، مکان، منابع متنوع، روزآمد و مطابق نیاز دانش آموزان و وجود کتابدار از شرایط مطلوب و استانداردی برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: در برخی مدارس نیز که به لحاظ اعتباری وضعیت خوبی دارند، متاسفانه بهای لازم به تأمین و تجهیز کتابخانه ها داده نمی شود.
تمجیدی با بیان اینکه در زمان حاضر میزان مطالعه در جامعه وضعیت رضایت بخشی ندارد، افزود: مجموعه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه فرهنگ ساز باید در امر کتاب و کتابخوانی وقت بگذارد و در این راستا بیش از پیش تلاش کند.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی مرهون و مدیون کتابخوانی است، خاطرنشان کرد: با مشارکت خانواده ها، نهادها و دستگاه های اجرایی متولی، باید برای بهبود وضعیت مطالعه در جامعه چاره ای اندیشیده شود.
تمجیدی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب نمی تواند دلیل موجهی برای پایین بودن میزان مطالعه در یک جامعه باشد چرا که در برخی کشورها همچون تاجیکستان، بنگلادش، پاکستان و هند با وجود مشکلات اقتصادی، میزان مطالعه از وضعیت مطلوبی نسبت به کشور ما برخوردار است.
وی با بیان اینکه کمبود وقت نیز نمی تواند بهانه ای برای مطالعه نکردن افراد باشد، خاطرنشان کرد: مسأله اصلی در جامعه ما این است که متأسفانه احساس نیاز به مطالعه در افراد وجود ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به نقش خانواده ها و رسانه ها در توسعه و ترویج کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ترویج کتاخوانی نیازمند راهکارهای کلان اجتماعی و فرهنگی در سایه بهره گیری از تمام ظرفیت ها است.
وی به لزوم ایجاد احساس نیاز به مطالعه در دانش آموزان تأکید کرد و افزود: توانمندکردن معلمان برای تأثیر گذاری آنان بر دانش آموزان در امر کتابخوانی باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: 'همایش مطالعه و کتابخوانی، آسیب ها و راهکارها' نخستین تجربه فرا استانی این اداره کل در حوزه پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی است.
محمود سیفی نیا افزود: در مجموع 135 مقاله از سوی 250 نفر از فرهنگیان به دبیرخانه این همایش ارسال شد که پس از داوری های علمی، 95 مقاله برای ارائه در قالب پوستر و سخنرانی در همایش انتخاب شدند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.