مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان از رشد 48.5 درصدی درآمدهای عمومی این استان خبر داد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: درآمدهای عمومی این استان در سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال بود که ۴۸.۵ درصد نسبت به سال ۹۷ و ۴۱ درصد نسبت به مصوبه وصول درآمد، رشد داشت.

به گزارش جماران، ابوالفضل عباسچیان شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در استان زنجان که با حضور رییس کل بیمه مرکزی برگزار شد، با اشاره به رشد 48.5 درصدی درآمدهای عمومی استان زنجان، گفت: درآمدهای مالیاتی استان زنجان در سال گذشته بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال بود و ۹۵ درصد درآمدهای استان از محل مالیات است.

وی اظهار داشت: سهم استان زنجان از درآمدهای عمومی کشور ۱.۳۸ درصد بوده و رتبه ۱۵ را دارد و سهم این استان از درآمد مالیاتی کشور نیز حدود ۲ درصد است.

عباسچیان با بیان اینکه استان زنجان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار است، گفت: در سال ۹۵ تولید ناخالص داخلی این استان ۱۵۴ هزارو ۶۰۰ میلیارد ریال بود که سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: زنجان در مقایسه این شاخص بین سال‌های ۹۵ با ۹۲ بیشترین رشد را در بین استان‌های کشور داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان خاطرنشان کرد: این استان در سرانه تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت، رتبه ۱۹ و بدون احتساب نفت، جایگاه ۱۴ کشور را دارد.

وی ابراز کرد: سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در ارزش افزوده کشور به ترتیب ۹ ، ۳۸.۵ و ۵۱.۵ درصد و این رقم در استان زنجان به ترتیب ۱۷، ۳۸ و ۴۴.۵ درصد است.

عباسچیان با بیان اینکه به‌رغم ارزش افزوده بالا، اشتغال ضعیفی در بخش خدمات داریم، افزود: میزان اشتغال استان زنجان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در بخش کشاورزی به ترتیب ۳۰.۲ و ۳۳.۵ درصد، در بخش صنعت به ترتیب ۳۳.۱ و ۳۱ درصد و در بخش خدمات به ترتیب ۳۶.۷ و ۳۵.۶ درصد بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با بیان اینکه زنجان، رتبه اول کشور در نرخ مشارکت اقتصادی را دارد، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۴۶.۷ و ۴۹.۱ درصد بود در حالی که میانگین این شاخص در سطح کشور در سال گذشته ۴۴.۱ درصد همچنین نرخ تورم این استان در سال گذشته ۳۳.۹ درصد بود که این میزان در کشور ۳۴.۸ درصد ثبت شده است.

وی با اشاره به بازرگانی خارجی استان زنجان، اظهار داشت: ارزش صادرات این استان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۳۵۵ و ۲۲۳ میلیون دلار و ارزش واردات نیز در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۲۷۱ و ۳۴۷ میلیون دلار بود.

عباسچیان تصریح کرد: ۹۷ درصد واردات استان زنجان، مواد خام و اولیه و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید است.

وی افزود: سهم استان زنجان از مجموع صادرات کشور، هشت دهم درصد و از مجموع واردات کشور نیز ۵۴ صدم درصد است.

این مسؤول با بیان اینکه استان زنجان رتبه ۹ در بین ۴۲ منطقه بورسی کشور را دارد، گفت: ۹ میلیارد و ۱۰۵ میلیون سهم در سال ۹۷ در این استان معامله شده بود که در سال گذشته به ۱۴ میلیارد و۸۲۰ میلیون سهم افزایش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با اشاره به اجرای پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای صدور مجوزها و استعلام‌ها به عنوان نمونه در استان زنجان گفت: این عامل سبب رشد فضای کسب و کار استان شده و زنجان از این حیث، رتبه چهارم کشور را دارد و استان‌های گیلان و آذربایجان غربی که رتبه‌های اول و دوم را دارند، دارای منطقه آزاد هستند.

وی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این استان حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۰۰ میلیون دلار آن خارجی (به نرخ دلار سال ۸۸) است.

عباسچیان ابراز کرد: به‌رغم حجم قابل توجه اقتصادی، رشد حق بیمه تولیدی در استان زنجان، ضعیف بوده و از این حیث، رتبه ۲۵ کشور را دارد و نیاز به تلاش بیشتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.